Case Santander – Vastuuviestintä radiossa

Rahoitusyhtiö Santander Consumer Financen tavoitteena on olla maailman vastuullisin pankkitoimija. Talouskasvatus on olennainen osa yhtiön vastuullisuustoimintaa ja RadioMedian avustuksella Santander löysi erinomaisen kumppanin talouskasvatuksen toteutukseen Suomessa. Yhteistyö Talous ja nuoret TAT:n kanssa aloitettiin tammikuussa 2020.

Santander haluaa parantaa nuorten talousosaamista – kumppani löytyi RadioMedian Med-palvelulla

Vuonna 2019 Santander Consumer Financen emoyhtiö Banco Santander valittiin maailman vastuullisimmaksi pankiksi Dow Jones Sustainability Indexin perusteella. Yhtiön vastuullisuusarvot ohjaavat sen toimintaa joka puolella maailmaa. Yksi konkreettisista vastuullisuusteoista on talouskasvatus, johon Santander haluaa myös Suomessa olla vahvasti mukana vaikuttamassa.

RadioMedian Med-palvelu yhdisti

Santanderin Suomen tiimillä oli itsellään useita ideoita talouskasvatuksen edistämiseen. Pian kuitenkin huomattiin ettei tällaista työtä ole mielekästä tehdä yksin, koska järjestökentässä on valmiiksi monia vastuullisuuteen ja kasvatustoimintaan keskittyviä toimijoita. RadioMedia auttoi Santanderia kumppaneiden löytämisessä.

”Meillä ei kaupallisena toimijana ole hyvää tuntumaa järjestökenttään ja RadioMedia auttoi meitä löytämään potentiaalisia kumppaneita vastuullisuustoimintamme”, sanoo projektista Santanderilla vastannut Product Manager Usko Manninen. ”RadioMedian välityksellä tapasimme muutamia potentiaalisia kumppaneita ja lopulta löysimme TAT:n, jonka kanssa intressimme kohtasivat hienosti ja aloitimme pitkäjänteisen yhteistyön.”  

RadioMedian Med-palvelun toiminta-ajatuksena on tuoda yhteen ne, jotka haluavat ja pystyvät muuttamaan maailmaa ja tässä projektissa tavoite saavutettiin hienosti.

”Kuljimme RadioMedian kanssa todella hyvän polun, jossa ei ollut kaupallista intressiä vaan aito halu löytää ja yhdistää oikeat kumppanit vastuullisuustoimintaan”, Manninen jatkaa.

Aitoa vaikuttavuutta

Santanderin ja TAT:n yhteistyön ensimmäinen konkreettinen teko on TAT:n digitaalinen oppimateriaalikokonaisuus ”Bisneskurssit”, jossa Santander on mukana. Kurssilla kehitetään toisen asteen opiskelijoiden talous- ja työelämätaitoja. Bisneskurssien oppimateriaaleja opiskeli 28 000 nuorta eri puolilla Suomea vuonna 2019. Bisneskurssien oppimateriaaleja on tarjolla myös avoimissa yliopistoissa lukiolaisille.

Suunnitteilla on myös uusi oman talouden hallintaan liittyvä opintokokonaisuus, jonka käytännön harjoituksissa hyödynnetään Santanderin ja muiden Bisneskurssien yrityskumppaneiden asiantuntijuutta.

Usko Manninen luonnehtii RadioMedian Med-tuotetta ikään kuin b2b-speeddating-palveluna, jossa etsitään sitä oikeaa.

”RadioMedialla on erinomainen viestinnällinen konsepti asian kertomiseen ja loistavat suhteet eri järjestöihin. RadioMedia poisti paljon kitkaa meidän ja järjestötoimijoiden välistä ja teki asiat meille kaikille todella helpoksi. Löysimme meille sen oikean!”  

Lisätietoja:

Juhana Häkkinen

Sales Director juhana.hakkinen@radiomedia.fi 050 340 8960

Matti Miettinen

Vastuuviestintä ja yhteiskunnallinen mainonta matti.miettinen@radiomedia.fi 044 023 0979

Caset ja referenssit

Voisiko radio olla oikea media viestillesi? Me RadioMedialla olemme auttaneet monia yhteiskunnallisia toimijoita ja yrityksiä tärkeiden viestien läpiviemisessä. Kurkista referenssit ja case-tarinat ja poimi inspiraatiota oman ideasi tueksi.