Mainonnan eettinen neuvosto on antanut kaksi lausuntoa markkinoinnin tunnistettavuudesta. Toisessa tapauksessa kysymys oli blogista ja toisessa lehden toimituksellista aineistoa muistuttavasta kirjoituksesta. Molemmissa tapauksissa päädyttiin samaan lopputulokseen: sisältömarkkinointi ei ollut selvästi tunnistettavissa markkinoinniksi, vaikka oli käytetty tunnusta “yhteistyössä”.

“Yhteistyössä” ei ole selkeä

Neuvoston mukaan ilmaisu ”yhteistyössä” ei ole keskivertokuluttajalle riittävän selkeä, kun tarkoituksena on kertoa, että kysymys on markkinoinnista. Sen sijaan ilmaisut ”mainos” tai ”kaupallinen yhteistyö” ovat selkeitä ilmaisuja.

Mainonnan eettisen neuvoston linjaus vastaa Julkisen sanan neuvoston lausumaa. Myös sen mukaan kaupallisesta yhteistyöstä tulee kertoa ilmaisulla ”kaupallinen yhteistyö” tai ”mainos”, minkä lisäksi tulee mainita mainostajan tai tuotemerkin nimi. 

Lisää aiheesta Keskuskauppakamarin sivuilla >>