Kaupallisen radion kesän mainosluvut todistivat jälleen radion vahvuutta ja kasvavaa roolia mainostajien tehokkaana välineenä Suomessa. Radiomainonta kasvaa jo kuudetta vuotta: vuoden 2019 toisella neljänneksellä (huhtikuu-kesäkuu) radiomainonta kasvoi yhteensä 9,7% viime vuoden vastaavaan aikaan nähden.

Vuoden 2019 toisella neljänneksellä (huhtikuu-kesäkuu) radiomainonta kasvoi yhteensä 9,7% viime vuoden vastaavaan aikaan nähden. Paikallisen radiomainonnan myynti kasvoi 13,9% ja valtakunnallinen myynti 8,2%. Vuoden ensimmäisten seitsemän kuukauden aikana (tammikuu-heinäkuu) radiomainonta lisääntyi yhteensä 8,1% edellisvuoden vastaavaan aikaan nähden.

Ensi vuoden keväällä 35 vuotta täyttävä kaupallinen radio on jo kuudetta vuotta peräkkäin ennätysvauhdissa. Ensimmäisen vuosipuoliskon kasvuvauhdin perusteella vuodesta 2019 näyttää tulevan vielä parempi kuin aikaisempana ennätysvuonna 2018, jolloin radiomainontaan käytettiin yhteensä 65,6 miljoonaa euroa.

”Radio ja radiomainonta voivat hyvin Suomessa: suomalaiset kuuntelevat radiota keskimäärin kolme tuntia päivässä ja radion suosio mainosvälineenä on kasvanut tasaisen vahvasti jo yli viiden vuoden ajan ja kasvu jatkuu myös tänä vuonna”, kommentoi kaupallisten radioiden kattojärjestö RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller ja jatkaa: ”Radion suosion kasvuun vaikuttavat muun muassa teknologian kehittyminen, ihmisten tottumusten muuttuminen ja mediatalojen kasvaneet sisältöpanostukset. Radio on vaikuttava mainosmedia, koska se tarjoaa hyvät volyymit ja peiton ja sen toiminta perustuu vahvasti dataan ja tilastoihin. Mitattavan tehokkuutensa ansiosta radio toimii brändien rakentajana ja tehokkaana ja erottamattomana osana mainoskampanjoita.”

Radion kuuntelu ja välineet monipuolistuvat - mobiilin käyttö lisääntyy

Radion kuuntelu on pysynyt korkealla ja erityisesti muiden kuin perinteisten välineiden käyttö kuuntelussa on kasvanut. Touko-heinäkuussa kaupallista radiota kuunteli viikkotasolla 3,7 miljoonaa suomalaista. Kesän kuuntelupiikki tapahtui juhannusviikolla ja erityisen paljon radio oli päällä juhannusaattona.

Neljännes kaikista kuuntelijoista kuuntelee radiotaan mobiililaitteella. Nuoremmissa ikäryhmissä (9-24 v) mobiilin osuus on vielä huomattavasti korkeampi: 43% kuunteli radiotaan kännykällä keväällä 2019. Lähde: Finnpanel / KRT (3-5/2019).

”Mobiililaitteiden käytön lisääntyminen radion kuuntelussa on esimerkki laajemmasta audion roolin noususta. Radiota kuunnellaan nyt perinteisen FM:n ohella myös ondemand-palveluista sekä netin kautta ja podcastit ja äänikirjat ovat suosituimpia kuin koskaan. Voidaankin sanoa, että audio elää nyt uutta kukoistustaan”, Möller jatkaa.

Lisätietoja:
Stefan Möller, toimitusjohtaja, RadioMedia, 0400 508 877, stefan.moller@radiomedia.fi