RadioGaalassa palkittiin tänään vuoden 2013 parhaat radio- ja musiikkialan tekijät. Kuuntelijoiden ja asiantuntijatuomariston äänet nostivat illan juhlituimmaksi Radio Suomipopin. Myös kanavan juontaja Jaajo Linnonmaa ja Aamulypsy-ohjelma pokkasivat himoitut RadioHead-palkinnot.

Kaupallisten radioiden kattojärjestön RadioMedian vuosittain järjestämä RadioGaala keräsi jälleen kaikki radio- ja musiikkialan toimijat juhlimaan menneen vuoden alan parhaita tekijöitä.

Lähes 60 000 yleisöäänestykseen osallistunutta valitsi vuoden parhaaksi radiojuontajaksi Radio Suomipopin Jaajo Linnonmaan. Viime vuonna eetteriin comebackin tehnyt Radio Suomipopin Aamulypsy äänestettiin ylivoimaisesti vuoden parhaaksi radio-ohjelmaksi keräämällä yli puolet annetuista äänistä.

Vuoden parhaan radio-juontajan palkinto on Linnomaalle jo neljäs. Kuuntelijat palkitsivat sapattivapaalta palanneen Linnomaan ylivoimaisella 28 000 äänen voitolla. 

Kaikkiaan RadioHead-palkintoja jaettiin 15 eri kategoriassa. Yleisöäänten lisäksi voittajien valinnasta vastasivat media-alan asiantuntijoista koostuva tuomaristo, ja kaupalliset radiokanavat. Myös tuomaristo huomioi Radio Suomipopin valitsemalla sen vuoden parhaaksi radiokanavaksi. Tuomariston puheenjohtaja SEK & Greyn luova johtaja Anssi Järvinen korosti erityisesti kanavan viime vuoden onnistunutta uudelleenlanseerausta.

- Suomipop nousi todelliseksi radioilmiöksi. Siitä puhuttiin kaikkialla ja sen huomasivat myös kuuntelijat. Kanava onnistui ravistelemaan viime vuonna koko alaa.

Tämän vuoden voittajille jaettiin ensimmäistä kertaa uniikit RadioHead-veistokset. Taitelija Tapani Kokon käsin puusta veistetyt taideteokset ovat rohkeita ja iloisia patsaita, joiden keskeisenä elementtinä on ihmisen pää – radiopää.

Tästä kaikki vuoden 2013 RadioGaalan voittajat

Lisätietoja:
RadioMedia ry, Inka Luomanmäki
p. 040 165 7010, inka.luomanmaki@radiomedia.fi 

RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. Se järjestää Kaiku- ja Raiku-radiomainoskilpailut sekä RadioGaalan, jossa palkitaan alan parhaat ammattilaiset. RadioMedian toiminta rahoitetaan jäsenmaksuilla ja yhteiskunnallisilla tietoiskukampanjoilla. Vuonna 2013 radiomainontaa ostettiin 52,6 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista. Lisätietoja: www.radiomedia.fi