Radio-alan ensimmäinen kattava historiateos valmistunut – Radio kuuluu kaikille! kertoo kaupallisen radion värikkään historian

Suomalaisen kaupallisen radion historia ei ole vuosissa erityisen pitkä, mutta värikäs ja kiihkeä se on. Tänä keväänä tulee kuluneeksi kolmekymmentä vuotta ensimmäisten paikallisradioiden käynnistymisestä. Juhlavuoden kunniaksi kirjoittamassaan teoksessa tutkija Pentti Kemppainen avaa, millaisen tien kaupallinen radio joutui kulkemaan ennen kuin äänet lopulta kantautuivat eetteristä. Radio kuuluu kaikille! on ensimmäinen kaupallisen radion kokonaishistoriasta kirjoitettu teos.

Vaikka ensimmäisen kerran mainosradiota kuultiin Suomessa hetken aikaa jo vuonna 1924, oli edessä vielä pitkä tie ennen paikallisradioiden virallista käynnistystä. Huolimatta Yleisradion puolivuosisataa kestäneestä radiomonopoliajasta, alkoi kaupallinen radioala raivata tietään kohti eetteriä jo kauan ennen ensimmäisiä toimilupia. Historianteos kuljettaa lukijat läpi 1960-luvun merirosvoradioiden, teknisten kehitysvaiheiden ja värikkäiden sisäpoliittisten vääntöjen. Lopulta keväästä 1985 tuli suomalaisen radiotoiminnan hullu vuosi, joka avasi kokonaan uuden aikakauden. Kaupallisten radiokanavien tulo Suomeen nosti merkittävästi radion kuuntelijalukuja ja pakotti myös Yleisradion arvioimaan omaa toimintaansa.

Vuosikymmenien saatossa uusia radiokanavia on syntynyt ja osa kanavista on kuollut pois, mutta kaupallinen radio on löytänyt paikkansa suomalaisessa mediakentässä. Vuosi 2014 nousi kaupallisen radion historian parhaaksi mainosmyynnillä mitattuna.

Teoksen kirjoittanut tutkija ja tietokirjailija Pentti Kemppainen on itse työskennellyt pitkään Yleisradiossa Radiomafian ja Sävelradion johdossa. Kemppainen muistuttaa, että tähän mennessä vain tv-historia ja radion osalta Yleisradion historia ovat saaneet omat kattavat tutkimuksensa, mutta kaupallisen radion kehitystä ei vielä tässä mittakaavassa ole kukaan tutkinut.

– Aiheella on kuitenkin olemassa oma laaja tausta, historia ja kehitys. Kyse ei ole ainoastaan helsinkiläisten paikallisradioiden, kuten Radio Cityn vaikutuksesta, vaan koko Suomea koskettaneesta radioalan murroksesta. Toivoisin, että tämä toimisi myös ammatillisen itsetunnon kohottajana alan tekijöiden keskuudessa. Tässä ollaan oikeasti mukana isossa kuviossa, jolla on vahva historia.

Myös RadioMedia ry:n toimitusjohtaja Stefan Möller on työskennellyt alalla paikallisradioiden alun hulluissa vuosista alkaen. Nykyisessä asemassaan Möller oli se henkilö, joka ehdotti, että kaupallisen radion historia on dokumentoitava kansien väliin.

– Teos sisältää paljon arvokasta hiljaista tietoa, josta ainoastaan aikalaiset osaavat kertoa. Osa heistä on sen ikäisiä, että tämä oli viimeinen hetki kuulla tapahtumat ne itse eläneitä. Paikallisradioiden synty oli koko suomalaista media-alaa muokannut tapahtuma ja siksi tämän teoksen merkittävyys on ainutlaatuinen.

Lisätietoja:

RadioMedia ry, toimitusjohtaja Stefan Möller p. 0400 50 88 77, stefan.moller@radiomedia.fi