Noin miljoona suomalaista kuuntelee podcasteja kuukausittain 

Podcastit ovat tuoneet suomalaisten audiokuunteluun kolmannen primetimen. RadioMedia ry:n teettämän tuoreen tutkimuksen mukaan jo 29 prosenttia suomalaisista 15–64 -vuotiaista kuuntelee podcasteja kuukausittain, ja kuuntelu ajoittuu pääosin ilta-aikaan. RadioMedian tutkimus on ensimmäinen laaja selvitys podcastien kuuntelusta Suomessa.  

Vaikka podcastien kuuntelijoita löytyy kaikista ikäryhmistä, eniten podcasteja kuluttavat nuoret. Liki 40 prosenttia 15–29 -vuotiaista on kuunnellut podcasteja kuluneen kuukauden aikana. Pisimpään podcastien parissa käyttävät kuitenkin aikaa 45–54 -vuotiaat, jotka kuuntelevat podcasteja viikoittain hieman yli puolitoista tuntia. Keskimäärin podcastien kuunteluun käytetään viikossa noin 82 minuuttia. 

Podcastien tyypillisin kuunteluaika on illalla kello 18–22. 

”Kansallinen radiotutkimus osoittaa, että radiota kuunnellaan erityisesti aamulla ja iltapäivällä. Podcastien kuuntelupiikki taas osuu iltaan eli radiokuuntelu ja podcastien kuuntelu täydentävät näin toisiaan”, toteaa tutkimus- ja kehityspäällikkö Riina Aho RadioMedia ry:ltä. 

Tilastot osoittavat, että podcastien kuuntelun lisääntyminen ei ole syönyt radiokuuntelua. 
Radio tavoittaa edelleen viikoittain 92 % prosenttia suomalaisista ja päivittäinen kuunteluaika on noin kolme tuntia. Radiot ovat myös suurimpia podcast- ja on demand -sisältöjen tuottajia Suomessa.

Podcasteja kuunnellaan paljon kotona 

Merkittävä osa podcastien kuuntelusta tapahtuu muiden toimien ohella. 36 prosenttia vastaajista kertoo kuuntelevansa podcasteja kotitöiden lomassa, 32 prosenttia autossa, 24 prosenttia töiden tai opiskelun ohessa ja 14 prosenttia liikuntaa harrastaessaan. Silti jopa 31 prosenttia vastaajista ilmoittaa keskittyvänsä vain podcastiin sitä kuunnellessaan.

Tärkeimmät motiivit podcastien kuunteluun ovat halu viihtyä ja rentoutua kiinnostavan sisällön parissa. Ajanvietteen lisäksi podcasteja kuunnellaan kuitenkin myös siksi, että halutaan oppia uutta ja pysyä ajan tasalla. 

”Parhaat podcastit ovatkin varmasti niitä, jotka ovat samalla kertaa sekä viihdyttäviä että kuulijoilleen informatiivisia”, Aho sanoo. 

RadioMedian tutkimus ennustaa podcasteille kasvua jatkossa. Tulosten mukaan joka neljäs suomalainen aikoo kuunnella podcasteja tulevaisuudessa nykyistä enemmän. 

Lisätiedot: 

Riina Aho, tutkimus- ja kehityspäällikkö, RadioMedia ry 
0400 621 134, riina.aho@radiomedia.fi

RadioMedia ry:n syksyllä 2018 toteuttamassa podcast-tutkimuksessa haastateltiin 1081 iältään 15–64 -vuotiasta suomalaista. Tarkemmin podcastien kuuntelua selvitettiin henkilöiltä, jotka olivat kuunnelleet podcasteja viimeisen kuuden kuukauden aikana (N=462). Otos kiintiöitiin vastaamaan Suomen väestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Tutkimuksen toteutti RadioMedia ry:n toimeksiannosta Norstat. Kansainvälistä podcast-päivää vietetään sunnuntaina 30.9.