RadioDays Europen Podcast Day kokosi tällä viikolla Kööpenhaminaan yli 300 audion ammattilaista yli 20 maasta. Päivän aikana kuultiin yli 20 puheenvuoroa podcasteihin liittyen. Tässä kymmenen pääkohtaa, jotka päivästä jäivät mieleen:

1. Podcastit eivät ole vielä mainstreamia, vaikka niiden kuuntelu kasvaa. Kaikissa esitellyissä maissa podcastien viikkotavoittavuus jäi alle 20 %:n. Jonkinlaisena voittona koettiin, että yhä useampi tuntee tai tietää podcastit, vaikka ei ole niitä koskaan kuunnellutkaan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa 64 % väestöstä on kuullut podcasteista (joka ei välttämättä tarkoita, että he tietävät mitä ne tarkoittavat). 26 % väestöstä kuuntelee podcasteja kuukausittain ja 17 % viikottain. 
 
2. Google tulossa markkinalle. Tärkeimmät alustat podcasteille ovat Applen hallinnassa (iTunes, Podcast -sovellus iPhonessa). Google on aivan lähiaikoina avaamassa oman sovelluksensa androidille. Tämä voi muuttaa koko markkinan, sillä iPhonen käyttäjät ovat profiililtaan hyvin erilaisia verrattuna androidin käyttäjiin. Erilaista sisältöä tullaan tarvitsemaan. Tämän lisäksi kuvattiin, kuinka Googlen hakuominaisuutena tulevaisuudessa on hakea podcasteja tai muuta audiosisältöä, ei vain tekstejä, kuvia tai videoita kuten nykyään.
 
3. Investoinnit. Julkisesti rahoitetut yleisradioyhtiöt sijoittavat paljon rahaa laadukkaiden podcastien tuottamiseksi. Erityisesti BBC tuntuu pyrkivän globaaliksi podcast -markkinoiden hallitsijaksi. Kaupallisella puolella vastaavia investointeja ei juuri ole tehty.
 
4. Podcastit ovat puhesisältöä. Esityksissä tulleiden näkökulmien mukaan menestyvällä podcast -sisällöllä on seuraavia ominaispiirteitä:
  • Sisältää houkuttelevan narratiivin. Parhaissa podcasteissa on leirinuotio -fiilis,  tuntuu kuin olisit leirinuotiolla kuulemassa tarinaa.
  • On keskusteleva – ei opettava tai ylhäältä alas ohjeita antava. Tuntuu kuin osallistuisit syvälliseen keskusteluun pubissa.
  • Saa sinut tuntemaan, että opit jotakin uutta tai kasvat ihmisenä kuuntelemalla podcastin.
  • On aika pitkä, yleensä n. tunnin mittainen. Menee syvälle aiheeseen.
  • On hyvin tuotettu ja editoitu. Äänimaisema usein elokuvamainen.
 
5. Show me the money!?! Vaikutti siltä, että puhujat välttelivät rahasta puhumista. Jäi edelleen epäselväksi tehdäänkö podcasteilla bisnestä. Sponsorointi ja brändätyt podcastit vaikuttavat edelleen olevan tärkein bisnesmalli. Toiseksi tärkein ovat perinteiset audiomainokset, erityisesti isojen volyymien markkinoilla, joilla mainonnan kohdentaminen on jo mahdollista.
 
6. Nuoret kohteena. Useat toimijat, etenkin BBC, targetoivat podcasteilla nimenomaan nuoria. Tämä on tietenkin looginen strategia. Nuorten kiinnostus radiota kohtaan on vähentynyt. Houkuttelemalla heidät podcastien kuluttajiksi opetetaan heidät audion pariin.
 
7. Podcast on oma erillinen mediansa. Radio-ohjelma suoraan ei sovellu podcastiksi. Podcasteissä voidaan kuitenkin tehdä asioita, jotka eivät onnistuisi livelähetyksissä tai saavuttaa yleisöä, jota live ei tavoittaisi. 
 
8. Musiikin suoratoistopalvelut tulossa podcast -markkinalle. Deezer esitteli oman podcast -sarjansa, Deezer Originals. Myös esimerkiksi Spotify on lisännyt kiinnostustaan podcasteihin ja toimii niiden alustana. 
 
9. Älykaiuttimet tukemassa. Älykaiuttimien tulo markkinoille on lisännyt audion kulutusta Yhdysvalloissa. Samaa kehitystä uumoillaan Eurooppaan ja podcastien kulutus on kasvussa. Amazon Alexa julkaistiin keskiviikkona Ranskassa. 
 
10. Nichestä valtamediaksi? Joidenkin esiintyjien mielestä pitäisi hyväksyä, että podcastit ovat niche -media. Toisten mielestä taas pitäisi alkaa kehittää sisältöä niin, että podcastit kiinnostaisivat myös massoja. Tällä hetkellä suosituimmat podcastit käsittelevät ns. True Crimeä tai urheilua. Esitettiin vertailuja television ja elokuvien suosituimpiin sisältöihin ja mietittiin, pitäisikö podcastien TOP 10 -listan näyttää samankaltaiselta TV:n kanssa. Tulisiko podcasteista silloin mainstreamia?