Liikenneturvan radiomainos Kun ajat, aja voitti Kaiku Grand Prix’n

Tapahtumat
17.3.2018

Vuoden 2017 parasta radiomainontaa ja radiomainonnan tekijöitä palkittiin tänään RadioGaalassa Helsingin Messukeskuksessa. Kaiku-radiomainospalkinnon Grand Prix myönnettiin Liikenneturvan mainokselle Kun ajat, aja, jonka oli suunnitellut Superson. Vuoden mainostoimistona palkittiin Folk Finland, tuotantoyhtiönä Miracle Sound ja mediatoimistona Virta Helsinki.

RadioMedian järjestämä Kaiku-radiomainoskilpailu oli tänä vuonna tuotu pitkän tauon jälkeen osaksi RadioGaalaa, jossa on aiemmin palkittu ainoastaan radion tekijöitä. Parasta radiomainontaa ja mainonnan tekijöitä palkittiin yhteensä kahdeksassa kategoriassa.

Tuomariston puheenjohtajana toimi Supersonin luova johtaja ja partner Anssi Järvinen, joka summaa tunnelmia kilpailuun osallistuneista töistä seuraavasti: ”Taso oli paikoin hyvin korkea, kuten esimerkiksi Musa & Jingle -kategoriassa, ja paikallinen kategoriakin kesti jo kuuntelun eritoten kärjen osalta. Kaiken kaikkiaan tämän vuoden kisassa näkyi aitous ja tarinallisuus. Ja miksikäs ei, sillä juuri tarinallisuudessa radio on vahvimmillaan.”

Grand Prix -palkinto myönnettiin Liikenneturvan Kun ajat, aja -mainokselle, joka sai myös yhteiskunnallisen mainonnan kategoriavoiton. Mainoksen suunnitellut toimisto on Superson ja sen tuotti Hot Spot. Mediatoimistona toimi Dagmar.

Mainostajista Lidl Suomi palkittiin sekä Musa & jingle että Tuotteet -kategorioissa. Musa & jingle -kategorian voiton vei Lidlin Stingy – Grillaa. Tuomaristo perusteli valintaansa mainonnan tyylipuhtaudessa genressään; mainosbiisistä pyritään tekemään hitti – ja siinä onnistutaan. ”Mainoksen musiikista tulee myös korvamato, vaikka ei pitäisikään genrestä. Lidl on ominut grillauksen rohkeasti hyvällä fiiliksellä ja tätä kesäbiisityyppistä voisi tuomaristokin tanssia pienessä huppelissa kesällä. Tässä mainoksessa on harvinaista iloa ja nuorempaa otetta.”

Tuotteet-kategorian voitto Lidlille tuli Puolet kotimaista -mainokselle, jota tuomaristo ylisti lähes nerokkaaksi ja upean oivaltavaksi. ”Erityisesti mainossarjan ensimmäinen mainos on upeasti kirjoitettu ja tuotettu. Sarjan toisen spotin pituus antaa voimaa mainoksen teholle.” Lidlin palkittujen radiomainosten suunnittelusta vastasi Folk Finland ja tuotannosta Humina. Mediatoimistona toimi Virta Helsinki.

Integroitu-kategoriassa arvioitiin mediakampanjoita, joissa käytettiin mainonnan välineenä radiota ja vähintään kolmea muuta mediaa. Voiton vei Sanoma Media Finlandin Ennustaja, jonka suunnittelusta vastasi Hasan & Partners ja tuotannosta Miracle Sound. Perusteluissa tuomaristo kertoi, että kampanjan idea ja konsepti ovat oivaltavia ja tulokset mainostajan näkökulmasta erinomaiset. Radion vahvuutta osattiin onnistuneesti käyttää, spotit olivat erityisen toimivia radiossa ja puhuttelivat kohderyhmää.

Radiomainonnan tehokkuutta mittaavassa Teho-kategoriassa parhaaksi radiomainokseksi valittiin Vapon Tiedätkö, mikä on pelletti? Pellettimainokset vaikuttivat erittäin positiivisesti Vapon liikevaihtoon. Tuomaristo kiitti myös mainoksen rohkeutta – jos kuulija ei tiedä, mikä pelletti on, Vapolla ei ole hänelle asiaa. Mainoksen suunnitteli Superson ja tuotti Miracle Sound, mediatoimistona toimi GroupM.

Myllyn Paras -mainos Parasta arjessa: apua itsenäistyvän nuoren keittiöön palkittiin Palvelut-kategorian parhaana radiomainoksena. Mainostoimisto Ida Framin suunnitteleman ja Soundartin tuottaman mainoksen roolitusta ja käsikirjoitusta kehuttiin onnistuneeksi. Mediatoimistona toimi Voitto.  

Paikallinen-kategorian voiton vei HJK:n Kannatuslaulut. Tuomaristo kiitti mainoksen ammattimaista toteutusta, kohderyhmän tuntemusta ja erottuvuutta kilpailijoista. ”Spottien idea on onnistunut, ne ovat loistavia, oivaltavia ja hauskoja.”

Kaikun tuomaristo koostui markkinointiviestinnän nimekkäistä ja kokeneista ammattilaisia. Eri mainosalan toimistoja edustaneet tuomariston jäsenet jääväsivät tarvittaessa itsensä kilpailutöiden arvioinneista, mikäli arvioitava työssä oli mukana heidän edustamansa toimisto.

Lisätiedot:
RadioMedia
Inka Luomanmäki
puh. 040 165 7010
inka.luomanmaki@radiomedia.fi