Kaupallinen radio teki jälleen kaikkien aikojen mainosmyyntiennätyksen vuonna 2019 - kasvua jo kuusi vuotta peräkkäin 

Radio on Suomessa voimissaan. Kaupallisen radion mainosmyynti kasvoi vuonna 2019 RadioMedian keräämien myyntitilastojen mukaan 6,1% edellisvuoteen verrattuna ollen nyt 69,74 miljoonaa euroa (2018: 65,5M€). Vuoden 2020 alusta alkaneen uuden 10-vuotisen radioiden toimilupakauden innostuksessa 35 vuotta täyttävän kaupallisen radion tulevaisuus näyttää hyvin valoisalta. 

Koko vuoden 2019 myyntituloksen kruunasi päättynyt joulukuu, jonka myynti ylitti kaikki historian aikaisemmat joulukuut. Radioiden mainosmyynti joulukuussa kasvoi edellisvuoteen nähden 9,1% ollen nyt 5,5 miljoonaa euroa. 

Ennätyksellisten kuuden viimeisen vuoden aikana radioiden vuosittainen mainosmyynti kasvoi Suomessa yhteensä 32,3%. Radiota myös kuunnellaan hyvin aktiivisesti: vuoden 2019 aikana 90,8% suomalaisista (4,5 miljoonaa suomalaista) kuunteli radiota viikoittain (yli 9-vuotiaat suomalaiset, lähde Finnpanel, KRT vuosiraportti 2019)

Radioiden uusi kymmenvuotinen toimilupakausi alkoi vuoden 2020 alussa. Uudessa toimiluparatkaisussa on annettu tilaa useille uusille toimijoille ja painotettu erityisesti jatkuvuutta ja kykyä pitkäjänteiseen toimintaan. Pitkä toimilupakausi lupaa myös hyvää pitkäjänteiselle mainosmyynnin kehittämiselle. 

”Kaupallinen radio teki vuonna 2019 hienon tuplahattutempun ylittämällä nyt kuudetta kertaa peräkkäin edellisen vuoden mainosmyynnin”, kommentoi Stefan Möller, RadioMedian toimitusjohtaja. ”Vauhdilla etenevän digitalisaation mukanaan tuomat uudet radioiden kuuntelumahdollisuudet, mediatalojen vahvistuneet sisältöpanostukset ja ylipäätään audion suosion kasvu ovat kaikki olleet tärkeitä mainosmyynnin kasvun mahdollistajia. Uskon, että tämä pitkäjänteinen kasvu jatkuu myös tulevaisuudessa uudella historian pisimmällä radiotoimilupakaudella.” 

Ennätysvuoden 2019 radiomainonnan parhaita töitä nähdään ja palkitaan keväällä 2020 Kaiku-radiomainontakilpailussa, johon ilmoittautuminen on käynnissä 27.1.2020 asti. Kilpailun short-lista julkistetaan maaliskuussa ja palkinnot jaetaan 24.4.2020 kaupallisen radion 35-vuotisjuhlavuoden RadioGaala-tapahtumassa.  
 

Lisätietoja:  

Stefan Möller, toimitusjohtaja, RadioMedia, 0400 508 877, stefan.moller@radiomedia.fi  

 

RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat, kuten RadioGaalan ja Kaiku-radiomainoskilpailun. Vuosi 2019 oli radiomainonnan kuudes perättäinen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 6,1% ja radiomainontaa ostettiin 69,74 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista.