Kesä 2020 ja radio

Kesälomalla suomalaiset liikkuvat autolla kotimaassa - radio ylivoimainen kesämedia 

RadioMedian toukokuussa 2020 teettämän tuoreen kyselyn mukaan koronaviruspandemian aiheuttama poikkeustila muuttaa lähes kaikkien kesälomia: 83 % suomalaisista kertoo, että korona-aika on vaikuttanut kesälomasuunnitelmiin. Valtaosa (76 % kyllä, 15 % ehkä) aikoo edelleen pitää lomaa kesällä, pääasiassa autolla kotimaassa liikkuen. Medioiden käyttö lisääntyy kaikissa ikäryhmissä kesällä ja erityisesti radion kuuntelu lisääntyy. Radio liitetään medioista vahvimmin kesään.  

Radio koronakaranteenin aikana

Kysely: poikkeusolot muuttavat suomalaisten medioiden käyttöä - radio edelleen vahva arjen rytmittäjä 

Monien suomalaisten medioiden käyttö on muuttunut koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen johdosta. Radio on säilynyt vahvasti suomalaisten arjessa ja esimerkiksi työmatkailun vähentyminen on siirtänyt kuuntelua autoista koteihin. Televisiota ja sanomalehtiä seurataan myös nyt tiiviimmin kuin aikaisemmin. Tiedot selviävät RadioMedian huhtikuisesta kyselytutkimuksesta, johon vastasi 1069 15-69-vuotiasta suomalaista. 

Radiovuosi 2019

Radion ääressä viihtyy päivittäin 3,4 miljoonaa suomalaista

Radiota kuunneltiin viime vuonna 2 tuntia 40 minuuttia päivässä. Tämän lisäksi muuta audiota kuunneltiin 43 minuuttia päivässä.

Radion prime time on pitkä, se kestää aamusta pitkälle iltapäivään. Radion kuunnelluin hetki oli arkiaamuisin klo 9, jolloin radion ääressä oli lähes 1,2 miljoonaa suomalaista. Radiota kuunteli päivittäin 69 prosenttia ja viikoittain 91 prosenttia suomalaisista.

Podcast-tutkimus 2020

Audion suosion kasvu jatkuu vahvana ja radion ohella ihmiset kuuntelevat yhä enemmän podcasteja. RadioMedian tuoreen kyselytutkimuksen mukaan podcastien tunnettuus ja tavoittavuus on kasvanut aikaisemmasta vuoden 2018 tutkimuksesta: vastaajista 84 % tiesi nyt mikä podcast on, kun vuonna 2018 vastaava luku oli 69 %. Norstatin RadioMedian toimeksiannosta helmikuussa 2020 tekemään tutkimukseen osallistui 1043 15-64-vuotiasta suomalaista.

Podcast -tutkimus 2018

Podcastit ovat tuoneet suomalaisten audiokuunteluun kolmannen primetimen. RadioMedia ry:n teettämän tutkimuksen mukaan jo 29 prosenttia suomalaisista 15–64 -vuotiaista kuuntelee podcasteja kuukausittain, ja kuuntelu ajoittuu pääosin ilta-aikaan.

Radiomainonnan vaikuttavuusanalyysi

Radiomainonta on tehokas verkkosivuliikenteen kasvattaja sekä lisämyynnin tuoja. Tämä selviää RadioMedian teettämästä radion vaikuttavuusanalyysista. Selvitys kertoo myös, millainen on radiomainonnan ROMI ja kuinka pitkä on radiomainonnan vaikutusaika. 

Auto ja radio

Auto ja radio kuuluvat saumattomasti yhteen. Näin ajattelee 80 % vastaajista Ylen ja RadioMedian teettämässä tutkimuksessa.

Päivittäistavaraostajan mediapäivä

Radio tavoittaa kaikista medioista parhaiten kuluttajat juuri ennen päivittäistavaraostoksille menoa. Lähes puolet kuluttajista kuuntelee kaupallista radiota matkallaan ostoksille.

Case: Suomi on radiomarkkinoinnin edelläkävijä

Case: Suomi on radiomarkkinoinnin edelläkävijä

Sivut

Tilaa syöte RSS - Tutkimukset