Tokmannin ja Suomen Punaisen Ristin Nälkäpäivä-radiokampanja sai nuorten huomion
Tokmanni oli yksi Suomen Punaisen Ristin tämänvuotisen Nälkäpäivä-keräyksen pääyhteistyökumppaneista. Koronapandemian vuoksi radio valittiin päämediaksi yhteiseen vastuullisuuskampanjaan, jonka tulokset olivat erittäin positiiviset ja huomioarvo oli erityisen korkea Punaiselle Ristille tärkeässä nuorten kohderyhmässä.
Nälkäpäivä-keräys järjestettiin tänä vuonna jo 40. kerran. Keräyksessä kerätään varoja katastrofirahastoon, jonka turvin Punainen Risti auttaa kaikkein eniten apua tarvitsevia Suomessa ja maailmalla. Tänä vuonna apua tarvitaan koronapandemian vuoksi ehkä enemmän kuin koskaan.
Tokmanni ja SPR aloittivat laajemman yhteistyön jo vuonna 2019, jolloin kumppanit järjestivät Nälkäpäivän yhteydessä Pisara 2019 -kampanjan, jossa hyödynnettiin Tokmannin suosittuja ämpäreitä. Kyseisestä kampanjasta alkaneen yhteistyön tavoitteena on edistää ihmisten ja yhteisöjen hyvinvointia sekä vähentää yksinäisyyttä ja syrjäytymistä. Tokmanni tukee myös Suomen Punaisen Ristin ystävätoimintaa ja osallistuu yksinäisyyden vastaiseen työhön.
Vastuullisuus kiinteä osa Tokmannin toimintaa
Vuonna 2020 Nälkäpäivän lipaskeräyspäivät olivat 24.–26. syyskuuta 2020. Verkossa keräysaika jatkui koko syys- ja lokakuun ajan. Lisäksi kaikissa Tokmannin myymälöissä pystyi lahjoittamaan rahaa Nälkäpäivä-keräykseen myös ilman käteistä sunnuntaihin 4. lokakuuta saakka.
”Suomen Punainen Risti oli luonteva valinta pitkäaikaiseksi yhteistyökumppaniksemme järjestön luotettavuuden ja laajan toimikentän vuoksi. SPR:llä on osastoja lähes kaikilla Tokmannin myymäläpaikkakunnilla, ja on hienoa, että tällöin monet tokmannilaiset pääsevät mukaan tärkeään vastuullisuustyöhön SPR:n kanssa”, kommentoi Emilia Koski, Tokmannin vastuullisuuspäällikkö. ”Vastuullisuus on kiinteä osa liiketoimintastrategiaamme ja tavoitteenamme on olla hyvin helposti lähestyttävä tälläkin alueella.”
Nuoret huomasivat yhteiskunnallisen radiokampanjan
Koronapandemian vuoksi vuonna 2020 Tokmannin ja SPR:n yhteinen Nälkäpäivä-kampanjointi päätettiin järjestää pääasiassa sähköisten välineiden kautta. Kampanjan päämediaksi valittiin radio, jota tuettiin sosiaalisen median toimilla.
Jälkimittauksessa selkeän radiomainoksen huomioarvo oli hyvä: neljäsosa kaikista tutkituista kertoi huomanneensa radiomainoksen. 15-24-vuotiaiden ryhmässä mainoksen oli huomannut 38 %. Mainoksen kuulleista lähes kaikki (92 %) kertoi mainoksen muistuttaneen Nälkäpäivä-keräyksestä ja yli puolet (52 %) kertoi mainoksen herättäneen kiinnostuksen lahjoittaa keräykseen.
Mainoksesta myös pidettiin: 62 % kaikista vastaajista kertoi pitäneensä mainoksesta erittäin paljon tai jonkun verran. 15-24-vuotiaiden ryhmässä tämä prosentti oli 81. Mainosta pidettiin informatiivisena ja viestiltään selkeänä ja se myös herätti miettimään asiaa.
”Tämän vuoden yhtenä tärkeänä kohderyhmänä meillä on ollut nimenomaan nuoret ja oli ilahduttavaa nähdä, että tämä kampanja vetosi erityisestä tähän ryhmään”, kertoo Hilkka Korte, Nälkäpäivä-kampanjan koordinaattori Suomen Punaisesta Rististä.
Herra Tokmanni kampanjan veturina
Punaiselle Ristille yhteistyö Tokmannin kanssa edusti uudenlaista tekemistä, jossa valjastettiin kumppanin brändi mukaan kampanjaan.
”Herra Tokmannin mukana olo teki kampanjasta erittäin kiinnostavan ja oli hienoa nähdä, että vastaanotto oli niin positiivinen”, Hilkka Korte sanoo. ”Viesti ymmärrettiin hyvin ja brändihahmo herra Tokmanni tunnettuna äänenä sopi yhteyteen mainiosti.”
Radiomainos tuki tutkimukseen haastateltujen mukaan hyvin mielikuvaa Tokmannista vastuullisena toimijana. Esimerkiksi nainen, 43v kommentoi: ” Herra Tokmanni on tuttu symppis tv-mainoksista. Mielestäni mainos viestii positiivisesti, että Tokmanni haluaa omalta osaltaan auttaa Punaista Ristiä”.
”Olen todella iloinen, että ensi kertaa yhdessä SPR:n kanssa kokeilemamme radiokampanja vaikutti brändimielikuvaamme positiivisesti”, Emilia Koski lisää.