Podcastit täydentävät radiokuuntelijan audiopäivää

Podcastit ovat kasvava osa on demand -kuuntelua. Ne ovat verkossa julkaistuja äänitallenteita, joita verrataan usein radio-ohjelmiin, vaikka niitä ei välttämättä lähetetä radiokanavilla. Kuluttaja voi ladata podcast-jaksoja netistä omalle laitteelleen tai kuunnella niitä monen eri podcast-palvelun kautta. Merkittävä enemmistö podcastin kuuntelijoista kuuntelee radiota säännöllisesti, selviää RadioMedian Norstatilla teettämästä tutkimuksesta.

Podcastin kuuntelijat ovat usein audion sekakäyttäjiä, jotka kuuntelevat viikoittain myös radiota. Podcasteja kuunnellaan erityisesti illalla, kun taas radio seuraa kuluttajaa arjessa aamiaispöydästä läpi työpäivän kotimatkalle. Näin radion ja podcastien kuuntelu täydentävät keskenään kuluttajan audiopäivää.

Podcastien kuuntelijoita löytyy kaikista ikäryhmistä. Tutkimuksen mukaan liki 40 prosenttia 15-29 -vuotiaista ja 35 prosenttia 30-44 -vuotiaista ovat kuunnelleet podcasteja kuluneen kuukauden aikana. Pisimpään podcastien parissa käyttävät kuitenkin aikaa 45-54 -vuotiaat, jotka kuuntelevat podcasteja viikossa jopa puolitoista tuntia. Keskimäärin podcastien kuunteluun käytetään viikossa noin 82 minuuttia. Joka neljännes suomalaisista aikoo lisätä lähitulevaisuudessa podcastien kuuntelua.

 

 
Podcastit täydentävät muita toimia, vaikka merkittävä osa kuuntelusta on täysin keskittynyttä

Merkittävä osa podcastien kuuntelusta tapahtuu muiden toimien ohella. Valtaosa kuuntelee podcasteja kotona (77 %) ja useimmiten niitä kuunnellaan älypuhelimella (72 %). Silti jopa 31 prosenttia vastaajista ilmoittaa keskittyvänsä ainoastaan podcastiin sitä kuunnellessaan. 36 prosenttia vastaajista kertoo kuuntelevansa podcasteja kotitöiden lomassa, 32 prosenttia autossa, 24 prosenttia töiden tai opiskelun ohessa ja 14 prosenttia liikuntaa harrastaessaan. 

Kuulijat haluavat viihtyä, rentoutua ja oppia uutta

Tärkeimmät motiivit podcastien kuunteluun ovat halu viihtyä (63 %) ja rentoutua (45 %) kiinnostavan sisällön parissa. Ajanvietteen lisäksi podcasteja kuunnellaan kuitenkin myös siksi, että halutaan oppia uutta (32 %) ja pysyä ajan tasalla.

Podcastien kiinnostavimmat aihealueet vaihtelevat merkittävästi sukupuolesta tai iästä riippuen. Miehiä kiinnostaa eniten musiikki, komedia, urheilu, teknologia sekä uutiset ja ajankohtaiset asiat. Naisilla kärkeen nousevat uutiset ja ajankohtaiset asiat, ihmissuhde- ja perheasiat, musiikki sekä kauneus ja terveys.

Suomalaiset kuuntelevat pääsääntöisesti kotimaisia podcasteja, mutta reilu kolmannes suomalaisista kuuntelee myös muunkielisiä podcasteja.

Mainostajalle podcastit tarjoavat kuluttajalle läheisen median

Podcastit tarjoavat mainostajalle uniikin väylän välittää tietoa innostuneen ja keskittyneen kohderyhmän korvien väliin. Audiomainoksista, brändättyistä podcasteista, audionatiiveista ja sponsoroiduista ohjelmista löytyy jokaiselle sopiva mainosmuoto. Audiomedia on läsnä kuluttajan arjessa koko päivän monella eri alustalla. Kuuntelu saattaa olla niin taustakuuntelua kuin myös hyvin intensiivistä tai keskittynyttä.

Podcastit ovat erinomainen tapa kertoa tarinoita, olla aitoja ja merkityksellisiä, lisätä tietoisuutta ja löytää uusia asiakkaita. Ne ovat hyvä keino viestiä juuri tietystä aihepiiristä kiinnostuneelle yleisölle. Digitaalinen audio tavoittaa erinomaisesti massat tai rajatut kohderyhmät. 

Podcastmedia on kuluttajalle läheinen: digitaalista audiota kuunnellaan silloin, kun itselleen sopii ja kun sisältö on itse valittua.

Mitä podcastit ovat?

Podcastit ovat kasvava osa on demand -kuuntelua. Ne ovat verkossa julkaistuja äänitallenteita, joita verrataan usein radio-ohjelmiin, vaikka niitä ei välttämättä lähetetä radiokanavilla. Podcast-jaksot ladataan verkkoon, josta niitä voi ladata omalle laitteelle tai kuunnella suoraan podcast-palvelun sivulta silloin, kun itselle sopii. Nykyään myös monia radio-ohjelmia tuodaan lähetyksen jälkeen podcastien tapaan verkkoon kuunneltavaksi. Podcasteja ja radio-ohjelmien tallenteita voi kuunnella esim. älypuhelimen sovelluksilla tai vaikka seuraavilla palveluilla Radiot.fi, Supla tai RadioPlay.

Podcast -tutkimuksesta enemmän täältä.

Lisätietoja:
Riina Aho, tutkimus-ja kehityspäällikkö
riina.aho@radiomedia.fi 
0400 621134