Autoissa käytetyt viihdejärjestelmät kehittyvät kovaa vauhtia ja radio kilpailee jo nyt useiden muiden sisältöjen kanssa autoilijan huomiosta. Haastattelimme Radioplayer UK:n  Laurence Harrisonia. Hänen mukaansa radion aseman turvaamiseen autossa tarvitaan lainsäädännön lisäksi hybridiradiota ja laadukkaan metadatan tuottamista hybridiradion tarpeisiin sekä kansainvälistä yhteistyötä autonvalmistajien ja radioyhtiöiden välillä.

#radioelämää-juttusarja, tammikuu 2021, teksti: Taina Roth

Tutkimusten mukaan yli 30 % suomalaisten radion kuuntelusta tapahtuu autoissa.  Autoteollisuus ja autoissa käytetyt viihdejärjestelmät kehittyvät kovaa vauhtia ja radio kilpailee jo nyt useiden muiden sisältöjen kanssa autoilijan huomiosta. FM-radion asema uusissa autoissa Suomessa sai uudenlaista tukea, kun vuoden 2020 joulukuussa voimaantulleessa uudessa ajoneuvolaissa säädettiin, että kaikissa Suomessa myytävissä uusissa autoissa tulee olla valmius FM-radion käytölle. 

Kysyimme Radioplayer UK:n  Laurence Harrisonilta (Automotive Partnerships Director) mitä hänen mielestään meidän pitäisi jatkossa Suomessa tehdä turvataksemme radion asema autojen tietoviihdejärjestelmissä. Isoon-Britanniaan sijoittunut, voittoa tavoittelematon, radioyhtiöiden yhteenliittymä Radioplayer tekee yhteistyötä radioyhtiöiden ja autonvalmistajien kanssa ja osana toimintaansa tarjoaa hybridi-radiosovellusta autoihin. Se mahdollistaa radion kuuntelun saumattomasti joko FM- tai digitekniikalla riippuen siitä, mikä kussakin auton sijaintitilanteessa toimii parhaiten. 
 

Miksi olette kehittäneet hybridiradion autoihin? 

Radiota jaellaan analogisesti FM-taajuuksilla, internet-radiona (Suomessa esim. radiot.fi -sovelluksen kautta) ja monissa maissa myös digitaalista Digital Audio Broadcasting (DAB) -teknologiaa käyttäen. Suomessa DAB ei ole käytössä. Hybridiradio yhdistää kaikki käytettävissä olevat jakeluteknologiat parhaan mahdollisen kuuntelukokemuksen turvaamiseksi. Tällöin jos auto on alueella, jossa on huono internetyhteys, hybridiradiosovellus siirtyy automaattisesti käyttämään radiota FM-taajuudella. Jos taas FM-peitto ei toimi hyvin, sovellus siirtyy käyttämään internetiä.  Tämä on myös turvallisuuskysymys, sillä monissa maissa turvallisuustiedotteita lähetetään radion kautta. Hybridiradio varmistaa radion toimivuuden. 

Radio kilpailee auton tietoviihdejärjestelmässä muiden sisältöjen kanssa. Autosta ei välttämättä enää löydy FM-radiopainiketta vaan radio saattaa olla monen klikkauksen takana auton tietoviihdejärjestelmässä. Hybridiradio hyödyntää useita eri jakeluteknologioita toisin kuin kilpailijoiden järjestelmät, jotka usein perustuvat pelkkään internet-jakeluun. Hyvällä, ja kilpailijoita paremmalla, tuotteella pyrimme takaamaan, että radio pysyy korkealla auton tietoviihdejärjestelmän valikossa. Hybridiradion kautta  voi myös kuunnella esimerkiksi normaalisti ainoastaan Helsingin alueella kuuluvaa FM-radiota vaikkapa Lapin matkalla internetyhteyden kautta. Myös tunneleissa, joissa FM-kuuluvuus voi olla huono, hybridiradio siirtyy käyttämään internet-radiota.
 

Ketkä ovat radion pahimmat kilpailijat autossa? 

Autojen tietoviihdejärjestelmät alkavat nykyisin olla yhteydessä internetiin ja ne ovat pikkuhiljaa kehittymässä sovelluskaupoiksi. Vähän kuin olisi iso älypuhelin kojelaudalla, johon autoilija voi sovelluskaupasta hankkia haluamansa sovellukset. Tämä lisää kilpailua tietoviihdejärjestelmän herruudesta ja esimerkiksi musiikkisovellukset ovat iso kilpailija radiolle. 

Kansainväliset teknologiajätit investoivat raskaasti autojen tietojärjestelmiin ja teknologioihin. Esimerkiksi Google on tehnyt huomattavia investointeja kehittääkseen oman käyttöjärjestelmän pyörittämään autojen tietoviihdejärjestelmiä ja keräämään dataa tapahtuneesta käytöstä. Isot autonvalmistajat, kuten Audi, Renault, Nissan, Peugeot ja Volvo ovat jo ilmoittaneet ottavansa Googlen Android Automotive käyttöjärjestelmänkäyttöönsä. Volvon uusi sähköautobrändi Polestar 2 käyttää jo tätä järjestelmää. Vaikka radio onkin suosituin viihdemuoto autoissa, niin esimerkiksi Googlen tarjoamassa käyttöjärjestelmässä se voitaisiin sijoittaa tietojärjestelmän valikossa alas. Googlella voi olla intressi tarjota käyttöjärjestelmään omia viihdepalveluitaan ja tämä on radiolle suuri riski. 

Autojen tietoviihdejärjestelmät alkavat muistuttaa monin tavoin älypuhelimia ja mm. Apple ja Google tarjoavat teknologioita, joilla älypuhelimen voi yhdistää langattomasti auton tietoviihdejärjestelmään (Apple CarPlay ja Android Auto). Alustat pääsevät tälläkin tavalla keräämään tietoa autoilijoiden autokäyttäytymisestä ja ne vaikuttavat vahvasti siihen, mitä sovelluksia käyttäjälle ensisijaisesti tarjotaan.
 

Mitä voimme Suomessa tehdä pärjätäksemme kilpailussa? 

On hienoa, että teillä FM-radion saatavuus autoissa on turvattu lainsäädännöllä! En kuitenkaan usko, että tämä pelkästään riittää, sillä kilpailu alustojen kanssa autoilijan huomiosta on kova. 

Suosittelen tekemään kansainvälistä yhteistyötä radioyritysten ja autonvalmistajien kanssa, hybridiradion kehittämistä autoihin ja metadatan tuottamista. Metadatan tuottamisella tarkoitan erilaisen tiedon tuottamista auton radiolähetystä varten, esim. radion nimeä, logoa, ohjelman nimeä, kulloinkin soitettavan artistin ja kappaleen nimeä. Autoihin nykyisin asennettavat näytöt ovat entistä isompia, kirkkaampia ja tarkempia ja on tärkeää, että myös radion visuaalinen kokemus auton näytöllä on erinomainen. Jos radio näkyy näytöllä vain tyhjänä ruutuna, käyttäjä vaihtaa helposti muuhun sovellukseen. 
 

Miten RadioPlayer on ratkaissut asian? 

RadioPlayer kerää metadataa radiotoimijoilta ja toimittaa sitä autonvalmistajille. Tällä tavalla takaamme, että autokuuntelijan käyttäjäkokemus on paras mahdollinen ja radio myös näyttää hyvältä tietoviihdejärjestelmässä. Takaamme myös, että kukaan kolmas toimija ei tee bisnestä radiotoimijan sisällöllä, esimerkiksi keräämällä käyttäjädataa tai sijoittamalla mainoksia lähetyksiin tai tietoviihdejärjestelmän ruudulle radiolähetyksen yhteydessä. 

Autamme myös autonvalmistajia rakentamaan hybridiradiokokemuksen autojen tietoviihdejärjestelmiin. Vastikään veimme hybridiradiosovelluksemme Android Automotive -tietoviihdejärjestelmään. Sovellus näyttää visuaalisesti upealta, tarjoaa käyttäjälle tietoa radiokanavasta ja sen kulloinkin tarjoamasta sisällöstä sekä tietenkin hybridi-teknologian ansiosta tarjoaa kulloinkin parhaimman mahdollisen kuunteluelämyksen. 

Teemme jatkuvaa yhteistyötä eri autonvalmistajien kanssa. Mm. Audi ja VW ovat olleet kumppaneitamme jo kolme vuotta ja ne ovat myös ensimmäiset autonvalmistajat, jotka hyödyntävät hybridiradiota. Toimintamme on voittoa tuottamatonta ja vastineeksi autonvalmistajille toimittamastamme metadatasta ja teknologiasta autonvalmistajat sitoutuvat tuottamaan autoilijoille radionkuunteluelämyksen, joka vastaa asettamiamme minimikriteereitä. 

Tällä hetkellä RadioPlayerin hybridiradiota käytetään n. miljoonassa Audissa, Volkswagenissa ja Porschessa Euroopan teillä ja määrä kasvaa koko ajan.

RadioPlayer on tällä hetkellä edustettuna 14 maassa, joissa kaikissa radiotoimijat ovat perustaneet asiaa varten oman organisaationsa. 

RadioMedia seuraa aktiivisesti hybridiradioiden kehitystä ja eri palveluntarjoajien tarjontaa. Lisätietoja RadioPlayeristä löytyy sivulta: radioplayer.org