#radioelämää on RadioMedian kauden 2020-2021 juttusarja, jossa julkaisemme kuukausittain radio- ja audioalaa käsitteleviä mielenkiintoisia ajankohtaisartikkeleita.

#radioelämää-juttusarja, maaliskuu 2021, teksti: Juhani Lassila

Uusien audiopalvelujen lanseeraaminen ei ole koskaan ollut näin helppoa

Teknologian kehittyminen, audiosisältöjen rikkaus sekä kuluttajien uusien palveluiden omaksumiskyky tuovat audiolle huimasti uudenlaisia mahdollisuuksia. Samalla tämä luo uudenlaisia paineita perinteisille radiotoimijoille, jotka luottavat radiota tottumuksesta kuunteleviin. Audioalan visionääri ja neuvonantaja Matt Deegan painottaa sisältöjen tärkeyttä uusien yleisöjen tavoittamisessa.    

Lue lisää

 

 

#radioelamaa-juttusarja, helmikuu 2021, teksti: Taina Roth

Suomi voittaa maaottelun - miksi ruotsalainen markkinointitiimi vierasta radiota

Oletko törmännyt tilanteeseen, jossa ruotsalaisen emoyhtiön markkinointitiimi vierastaa radion käyttöä Suomessa tapahtuvassa mainoskampanjassa? Syynä tähän saattaa olla kaupallisen radion erilainen asema Ruotsissa. Katso luvut linkin maaottelutaulukosta.

Lue lisää

 

-

 

#radioelämää-juttusarja, tammikuu 2021, teksti: Taina Roth

Laurence Harrison: Hybridi-radio turvaa radion asemaa autoissa

Autoissa käytetyt viihdejärjestelmät kehittyvät kovaa vauhtia ja radio kilpailee jo nyt useiden muiden sisältöjen kanssa autoilijan huomiosta. Haastattelimme Radioplayer UK:n  Laurence Harrisonia. Hänen mukaansa radion aseman turvaamiseen autossa tarvitaan lainsäädännön lisäksi hybridiradiota ja laadukkaan metadatan tuottamista hybridiradion tarpeisiin sekä kansainvälistä yhteistyötä autonvalmistajien ja radioyhtiöiden välillä.

Lue koko juttu

 

-

 

#radioelämää-juttusarja, joulukuu 2020, J. Lassila

Suomenkieliset älykaiuttimet tulevat joulumarkkinoille – mutta minä vuonna? 

Älykaiuttimia ja muita äänikomennoilla toimivia laitteita käytetään maailmalla koko ajan enemmän ja enemmän, mutta Suomessa niiden käyttö on vielä hyvin marginaalista. Missä vaiheessa kehitystä aidosti mennään ja milloin voimme sanoa vaikkapa ”Alexa, avaa radio rock”? Asia ei ole niin yksioikoinen kuin voisi kuvitella ja suomenkielisen ääniohjauksen tuloa voi ennustaa laskukaavalla. Mainostajille audion vallankumous tuo uudenlaisia mahdollisuuksia.  

Lue koko juttu

 

--

  
#radioelämää-juttusarja, marraskuu 2020, Taina Roth:

Christer Modig, NENT GROUP: ”Radio menestyy Ruotsissa jos se onnistuu pysymään saatavilla niin mobiilissa kuin autoissa” 

Suomesta katsoen kaupallinen radio on kehittynyt Ruotsissa hitaasti. Ensimmäinen kaupallinen radio aloitti vasta vuonna 1993 ja ensimmäiset valtakunnalliset luvat maahan saatiin huutokauppamenettelyllä vuonna 2018. Markkinalla on kolme isoa toimijaa: Bauer Media, NENT Group ja NRJ. Viikolla 47/2020 Bauerin kuunteluosuus oli 20,5 %, NENT Groupin 14 % ja NRJ:n 6,8 %*. Kaupallisen radiotoiminnan markkinalla on koettu viime vuosina myös dramaattisia käänteitä. Kysyimme näistä ja muustakin NENT Groupin Christer Modigilta, Vice President, Radio.

Lue koko juttu
 

--

 

#radioelämää-juttusarja, lokakuu 2020, J. Lassila:

Radion tulevaisuus on on-demand-palveluissa?

Vuonna 2005 Wired-lehti ennusti, että tähän asti tuntemamme radio kuolee. Ennustuksesta huolimatta lähes kaikki kuuntelevat perinteistä radiota viikoittain. Mitä oikein tapahtui? Ja mikä on radion tulevaisuus tästä eteenpäin? Radiofuturologi James Cridland kertoi näkemyksiään asiasta KaikuGaalan miniseminaarissa lokakuussa.  

Lue koko juttu

 

--

 

#radioelämää-juttusarja, lokakuu 2020 

Löytyvätkö kotimaiset radiokanavat älykaiuttimista?

Verkkoalustojen portinvartijarooli vaikuttaa radiosisältöjen saatavuuteen. Alustajäteillä on sormensa pelissä siinä mitä audiosisältöä autojen mediakeskuksista, hakupalveluista ja älykaiuttimista löytyy nyt ja tulevaisuudessa. On selvää, että tarvitsemme uutta lainsäädäntöä, jotta kotimaisten radiosisältöjen saatavuus verkkoalustoilla voidaan varmistaa.  

Lue koko juttu