Lääkkeiden mainontaan liittyy erityissääntelyä. Tässä muutamia kysymyksiä ja vastauksia alaan liittyen. Voit myös kuunnella alla olevasta RadioMedian podcastista RadioMedian Taina Rothin ja Lääketeollisuus ry:n lakimies ja erityisasiantuntija Jaakko Laurilan keskustelun lääkemainonnan teosta radiossa. Podcastissa on käytännön vinkkejä mm. sponsorointiin ja ohjelmayhteistyöhön.

RadioMedian podcast 20.5.2019: Taina Roth ja Lääketeollisuus ry:n lakimies ja erityisasiantuntija Jaakko Laurila keskustelevat RadioMedian podcastissa sääntelystä ja miten lääkemainontaa voi tehdä radiossa

 

Q: Saako lääkkeitä mainostaa radiossa?

A: Itsehoitolääkkeitä saa mainostaa. Reseptilääkkeitä ei saa mainostaa, sillä niiden markkinointi on sallittua ainoastaan terveydenalan ammattilaisille.

 

Q: Mistä tietää, onko kyseessä resepti- tai itsehoitolääke?

A: FIMEAn sivulla on hakupalvelu, johon voi syöttää lääkkeen nimen: https://www.fimea.fi/laakehaut_ja_luettelot/laakehaku Tuloksissa kerrotaan, onko kyseessä resepti- tai itsehoitolääke tai molemmat (Resepti/Itsehoito).  Jos kyseessä on reseptilääke, sitä ei voi mainostaa radiossa. Jos kyseessä itsehoitolääke tai molemmat, silloin mainonta on mahdollista.

 

Q: Teemme lääkemainoksen radioon. Mitä pitää ottaa huomioon?

A: Teidän tulee lisätä FIMEAn tuon lääkkeen edellyttämä  hyötyteksti eli ”lakiritirimpsu” mainoksen yhteyteen. Muutenkin mainoksessa tulee noudattaa Lääketeollisuuden Eettisiä ohjeita: http://www.laaketeollisuus.fi/sites/default/files/attachments/eettiset_ohjeet_2019.pdf

 

Q: Entä jos sama valmiste on saatavilla sekä reseptillä että käsikaupassa? Pitääkö silloin mainoksessa luetella ”lakiritirimpsu”?

A: Kyllä pitää. Jos kyseessä on lääke, niin lakiritirimpsu eli ns. hyötyteksti on lueteltava.

 

Q: Käytän perusvoidetta, jota voi ostaa käsikauppatuotteena apteekista. Sitä on kuitenkin määrätty minulle myös reseptillä. Onko kyseessä lääke?

A: Sen, onko tuote lääke, voit tarkistaa FIMEAn palvelusta: https://www.fimea.fi/laakehaut_ja_luettelot/laakehaku Useita perusvoiteita määrätään reseptillä, vaikka ne eivät ole lääkkeitä.

 

Q: Mitä ”lakiritirimpsussa” pitää luetella?

A: Sen saa selville tuotteen myyjältä. Lääketeollisuuden Eettisten ohjeiden kohdassa 18 § löytyy lääkemainoksen vähimmäistiedoista kuvaus: http://www.laaketeollisuus.fi/sites/default/files/attachments/eettiset_ohjeet_2019.pdf

 

 

Q: Keväisin haluaisimme tehdä ohjelmayhteistyökampanjan allergialääkkeen kanssa. Aamujuontajat keskustelisivat allergiaoireista ja -lääkkeestä. Onko tämä mahdollista lain puitteissa?

A: Ensinnäkin pitää muistaa, että ohjelmatoiminnassa on AINA pidettävä erillään kaupallinen ja toimituksellinen sisältö. Piilomainonta on ehdottomasti kielletty. Kuuntelijalle täytyy siis olla selvänä, jos jonkin ohjelman sisältöön on vaikutettu kaupallisesti.

Perinteinen ohjelmayhteistyö esim. käsikirjoittamattomassa aamushow’ssa voisi lääkkeiden osalta olla riskaabelia, sillä Terveystiedotus on erittäin tarkasti säädeltyä. Terveystiedotuksesta lisätietoa Lääketeollisuuden Eettisten ohjeiden kohdassa 48 §:  http://www.laaketeollisuus.fi/sites/default/files/attachments/eettiset_ohjeet_2019.pdf

Käytännössä lääkeyritys voi olla sponsorina radio-ohjelmalle. Käytännössä se on mahdollista niin, että lääkeyrityksen nimi mainitaan ohjelman sponsorina sen alussa ja lopussa. Yksittäisellä lääkemerkillä tätä ei voi tehdä.

Lääkkeiden osalta puhutaan sponsoroinnista ja tuotesijoittelusta. Sponsorointi on mahdollista yrityksen toiminimellä ja logolla. Tällöin lääkeyritys voisi olla sponsorina aamuohjelmalle, mutta ei yksittäinen lääkemerkki. Lisäksi ohjelmassa ei saa kannustaa sponsorin tai kolmannen tahon tuotteiden hankintaan.

Tuotesijoittelu ei ole lääkkeiden osalta mahdollista.

 

Q: Haluaisimme tehdä ohjelmayhteistyökampanjan lääkeyrityksen kanssa. Miten tämä voisi olla mahdollista lain puitteissa?

A: Suosittelen tutustumaan Lääketeollisuuden Eettisten ohjeiden kohtaan 5.1 Terveystiedotus. Käytännössä voisi olla mahdollista tehdä esim. etukäteen käsikirjoitettu ohjelma, jossa käsitellään terveysasioita. Mitään markkinoinnillista ohjelmassa ei saa olla.

 

Q: Reseptivapaa allergialääke haluaa tulla sponsoroimaan ”Tämän Päivän Sää” -ohjelmaamme. Onko tämä mahdollista?

A: Sponsorina tuo ei onnistu, sillä sponsorina voi olla vain lääkeyritys tai sen logo. Sen sijaan tuon voisi tehdä tavallisena mainoksena tyyliin: *BLING(mainos)* ”Allergialääke X toivoo hyvää säätä. Allergialääke X, siitepölyallergian torjuntaan. Tutustu pakkausselosteeseen.”

Sponsoroidun ohjelmasta tekisi nähdäksemme, jos viitattaisiin ohjelmaan esim. siten että tekstinä olisi ”Tämän Päivän Sään tarjoaa”.

Käytännössä lääkeyritys voi olla sponsorina radio-ohjelmalle. Käytännössä se on mahdollista niin, että lääkeyrityksen nimi mainitaan ohjelman sponsorina sen alussa ja lopussa. Yksittäisellä lääkemerkillä tätä ei voi tehdä. Lisää sponsoroinnista Lääketeollisuuden Eettisten ohjeiden kohdassa 23: http://www.laaketeollisuus.fi/sites/default/files/attachments/eettiset_ohjeet_2019.pdf

 

Q: Miten apteekissa myytäviin luontaistuotteisiin suhtaudutaan?

A: Ne eivät ole lääkkeitä, joten niitä voi mainostaa noudattaen normaaleja mainontaa koskevia perussääntöjä.

 

Q: Voiko radiojuontaja kehua lääkkeitä (resepti- tai käsikauppa-)? Entä luontaistuotteita?

A: Ei voi, jos lääkeyritys on jotenkin rahoittanut toimintaa. Toimituksellinen sisältö ja kaupallinen sisältö on pidettävä erillään. Piilomainonta on kiellettyä. Jos lääkeyritys on maksanut kehuista kyseessä on piilomainonta.