Sanomatalo, ensimmäinen kerros, Nelonen Median äänituotanto: Paljon lasia, muttei yhtään auringon valoa. Tilat ovat upeat, mutta niistä puuttuu kotoinen lämpö. Työilmapiiri ja ihmiset kuitenkin paikkaavat tämän vajeen moninkertaisesti. Tuntuu, ettemme edes ole töissä, vaan hassuttelemassa äänillä ja kertomuksilla. Tahkomme tuhansia tuotantoja vuodessa ja se käy meiltä rutiininomaisesti. Näin teimme myös Radio Rockin nettiradiot -kampanjan. Spottien käsikirjoituksesta vastasi Radio Rockin ohjelmapäällikkö Osku Nurmi ja spiikkaajina toimivat Petteri Summanen ja Pasi Ruohonen.

Käsikirjoitus yleensä saattaa hieman muuttua spottia tuotettaessa ja se piti tässäkin tapauksessa paikkansa. Hyvien tuottajien ja näyttelijöiden kohdalla, lähes poikkeuks

etta, lopputulos on näin aina parempi. Tällä kertaa se oli niin hyvä, että sillä lohkesi vuoden parhaan mainoksen palkinto, Kaiku Grand Prix. Emme tietenkään osanneet aavistaa mitään, sillä spottisarja nauratti meitä ja olimme tyytyväisiä siihen, että olimme saaneet taas yhden hyvän jutun taajuudelle.

Muutama vuosi taukoa mainoskisoissa ravaamisesta sai ajattelemaan, että olisipa kiva mennä pitkästä aikaa tapaamaan alan ihmisiä sekä viihtymään kuunnellen hyviä mainoksia. Ilmoitimme muutaman spotin Kaiku –kilpailuun, ja yllätys oli suuri, kun pääpalkintoa jaettaessa meidät pyydettiin lavalle. Olimme sen verran hämmennyksissä ja "viihtyneet" jo sen verran hyvin, että tarvitsimme puhujan mukaamme lavalle. Onneksi kollegamme Sami Tenkanen on aina sanavalmis ja heittäytymään tilanteisiin. Myös voittokuvan ottanut kuvaaja ansaitsee kiitoksen onnistuneesta otoksesta.

Pystin ja kunnian lisäksi, palkintona oli matka Cannes Lions –mainosfestivaaleille. Radiomedian kanssa saimme hienosti hoidettua matkajärjestelyt ja ennen kuin huomasimmekaan, olimme Oak Barrelissa lähdössä Cannesiin edellisvuoden voittajien kanssa, jotka sattuivat olemaan tuttujamme radioalalta. Muutama päivä Cannesissa heilahti oikein mainiosti. Fiilistelimme festivaalialueella todella paljon, sillä olihan tämä meidän kaikkein ensimmäinen Cannes Lions –kokemus. Ahmimme luentoja luennon perään, kuuntelimme shorttilistoja pädeiltä, ihmettelimme mainoskojuja ja ihailimme hienoja hotelleja sekä järkyttävän upeita jahteja.

Luentoja oli moneen makuun ja tarpeeseen. Kävimme muillakin kuin pelkästään radioon liittyvillä luennoilla, ihan yleissivistyksenkin vuoksi. Puhujia oli leffatähdistä rockitähtiin ja käsikirjoittajista poliitikoihin. Tarjontaa oli todella paljon, joten etukäteen tarjontaan tutustumista voi lämpimästi suositella. Ja mikä olisikaan tähän parempi tapa kuin puhelimeen ladattava aplikaatio. Se myös päivittyy festivaaliohjelman muuttuessa, joten se oli korvaamaton apuväline.

Radiomainoksia oli tänä vuonna Cannes Lions kisassa 1300 kpl, joista 4kpl Suomesta. Tähän olisi kiva saada tulevaisuudessa muutos. Shortilla oli todella hyviä mainoksia tänäkin vuonna, joista huokuu äänenkäytön monimuotoisuus ja kekseliäisyys. Yksi mainio esimerkki oli kameramainos, jossa ihminen nähtyään jotain mielenkiintoista kuvattavaa, sanoo kuvattavan kohteen kahdeksan kertaa sekunnin aikana. Aivan kun kameran sulkija olisi käynyt kahdeksan kertaa sekunnin aikana.

Vaikka puitteet ovat hulppeat, Cannes ei itsessään ole sen kalliimpi kuin muutkaan rannikolta löytyvät isot kaupungit, etenkään, jos jaksat edes hieman mennä sivuun festivaalihumusta. Festivaalipassin hinta on sen sijaan aika korkea, samoin töiden ilmoittaminen kisaan. Tämä on varmasti yksi syy siihen, että suomalaisia radiomainoksia kisassa on hyvin niukasti.
 

Renny Järvinen & Kimmo Saarelainen, Nelonen Media

Kirjoittajat Renny Järvinen ja Kimmo Saarelainen vastaavat Nelonen Median radioasemien äänituotannoista