Äänen suosio mediana näkyy hyvin monipuolisesti ajassamme. Teknologian kehittymisen myötä audio - niin hyödykkeenä kuin viihteenä - elää uutta nousukauttaan, jossa äänet integroituvat jokapäiväiseen elämäämme vaivattomasti.

 

 

Äänen suosio mediana näkyy hyvin monipuolisesti ajassamme. Teknologian kehittymisen myötä audio - niin hyödykkeenä kuin viihteenä - elää uutta nousukauttaan, jossa äänet integroituvat jokapäiväiseen elämäämme vaivattomasti.

 

Esimerkkeinä tästä on podcastien suuri kulutus, älykaiuttimien kehittyminen sekä äänikirjojen räjähdysmäisesti kasvanut suosio. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan jopa 44% aikuisista on kuunnellut äänikirjoja. Sen lisäksi äänikirjojen kuuntelu on muutaman viimeisen vuoden aikana kasvanut koko ajan, vaikka muuten julkaisualalla kirjamyynti on pitkään ollut laskusuunnassa.

 

 

Äänikirjoja on ollut jo pitkään saatavilla, mutta yleensä vain suosituimmista teoksista, ja  ennen se on vaatinut harrastuneisuuden sekä mahdollisesti kirjastokäynnin. Äänikirjojen suosio on räjähtänyt viime vuosina, kun teknologian kehittyminen on tehnyt helpommaksi kuunnella äänikirjoja ihan missä vain. Älypuhelimessa mukana kulkeva sovellus on tehnyt äänikirjojen kuuntelemisesta arkea monelle. Se todistaa myös sitä, kuinka ääni on se media, jonka puoleen ihmiset kiireisessä arjessa mieluiten kääntyvät.

 

 

Miksi sitten ihmiset valitsevat tarinansa yhä useammin audiona tekstin sijaan? Syitä on lukuisia, ja moni niistä pätee yhtä lailla äänen suosioon muussakin viestinnässä. Äänen vastaanottaminen koetaan usein rentouttavana tapana omaksua uutta, sillä se osuu ihmisessä fysiologisesti sekä psykologisesti alkukantaiseen puoleemme. Miellyttävä ääni vaikuttaa tutkitusti niin kehoomme kuin mieleemme. Muun muassa ääniguru Julien Treasure on urallaan tutkinut äänen vaikutuksia ihmisiin.

Kolme syytä, miksi ihmiset valitsevat äänikirjan

1. Äänikirjaa pystyy kuuntelemaan muiden askareiden taustalla

Tutkimusten mukaan suosittu multitaskaaminen harvoin todella onnistuu, mutta audion kuunteleminen tehdessä samalla jotain askaretta on yksi tunnetusti toimivista yhdistelmistä.

 

 

Usein ihmiset hakeutuvat kuuntelemaan jotain; musiikkia, podcastia, radiolähetystä - tai nykyisin yhä useammin myös äänikirjaa suorittaessaan jotain mekaanista toimintoa. Työmatka-ajot tai pitkät bussimatkat muuttuvat viihtyisiksi ja siivous tapahtuu vähän itsestään, kun mielikuvitus hyppää tarinan kyytiin. Usein kuuntelemalla ehditään syventyä tarinaan tai tietoon, jolle ei arjesta löytyisi muuten aikaa. Samalla puuduttavat askareet muuttuvat miellyttävämmiksi.

2. Tarinat ovat usein helpommin lähestyttäviä kuunneltuina

Hyvin rakennettu audiotarina, sopivalla lukijalla tekee monille kirjoista helpommin lähestyttäviä. Monet äänikirjojen kuuntelijat ovat sitä mieltä, että toisia tarinoita ei jaksaisi lukea alusta loppuun, mutta äänikirjana tarina etenee paremmin ja se on helpompi vastaanottaa. Sen lisäksi luki- ja keskittymishäiriöiset pystyvät usein myös vastaanottamaan tarinan paremmin kuunneltuna. Myös nuoret jaksavat usein paremmin kuunnella tarinoita, joihin he eivät tarttuisi kirjoina. Amerikkalaisten teettämän kansainvälisen raportin mukaan jopa 48% äänikirjojen kuuntelijoista on alle 35-vuotiaita.

3. Ääni tuo seuraa

Samalla tavalla kuten radio - ja nykyään podcastit - on koettu hyvänä seuralaisena silloin kun viettää aikaa itsekseen, syntyy sama kokemus äänikirjoista. Sosiaalisena ja kommunikoivana eläimenä ihminen kokee yhteyttä muihin ihmisiin myös välillisesti äänisisältöjen kautta. Jos viettää paljon aikaa itsekseen puuhastellen, tuovat äänikirjat ja muut äänisisällöt usein tervetulleen seuran tunteen.

 

 

Monella on tapana esimerkiksi kuunnella äänikirjoja ennen nukahtamista, sillä miellyttävä ääni ja hyvä tarina rentouttaa, vie ajatukset pois arjen hektisyydestä - ja  tuudittaa uneen myös aikuisen.

Äänikirjojen kulutuksen ennustetaan vain kasvavan

Kustantamot aikovat kääntää yhä enemmän tulevia kirjojaan vieraille kielille ja panostavat yhä enemmän resursseja äänikirjojen tuotantoon. Äänikirjojen määrää halutaan kasvattaa 20 prosentilla kuluvan vuoden 2018 aikana.

 

 

Usein äänikirjojen kuluttajat ovat myös podcastien kuuntelijoita, käy ilmi Audiobook Publishers Associationin kansainvälisestä raportista. Molempia, podcasteja ja äänikirjoja kuuntelevat, olivat kuunnelleet äänikirjoja kaksi kertaa yhtä paljon viimeisen vuoden aikana kuin podcastejä kuuntelemattomat. Tästä voidaan päätellä, että äänisisältöjen hyödyntäminen on tapa, joka ruokkii muidenkin äänimedioiden käyttöä. Toisin sanoen, mitä enemmän on erilaista äänisisältöä helposti tarjolla, sitä mieluummin ihmiset myös hyödyntävät äänisisältöjä. Näin ääni mediana yhä vain vahvistuu luonnollisena tapana vastaanottaa uutta tietoa ja sisältöä.

 

 

Ääni mediana elää uutta nousukauttaan, ja monipuolisen auditiivisuuden ennustetaan tulleen arkeemme jäädäkseen.

 

Miten teet vaikuttavaa viestintää äänen avulla? Lataa oppaamme vaikuttavaan yhteiskunnalliseen audioviestintään.