Kantar TNS:n tänään julkaiseman tiedon mukaan radio nousi ensimmäistä kertaa neljänneksi suurimmaksi mainosmediaksi vuoden 2017 ensimmäisen kvartaalin aikana. Radio jätti samalla jälkeensä aikakauslehdet sekä kaupunki- ja noutolehdet

 

Kaupallinen radio jatkaa kolmen ennätysvuoden jälkeen tulosten tahkoamista. Markkinatutkimusyritys Kantar TNS:n tänään julkaiseman tutkimuksen mukaan radiomainonta kasvoi tammi-maaliskuussa 4,4 % ja sen osuus mediakakun kokonaismyynnistä oli 6,5 %. Radio nousi neljänneksi suurimmaksi mainosmediaksi ensimmäisen kvartaalin aikana ohittaen ensimmäistä kertaa aikakauslehdet sekä kaupunki- ja noutolehdet. Mediamainonnan kokonaismäärä laski 4,7 %.

 ”Radion nousu oli odotettavissa, koska jo viime vuosi ja tämän vuoden kaksi ensimmäistä kuukautta osoittivat merkkejä siitä, että tulemme nousemaan neljänneksi suurimmaksi mediaksi. Radio on määrätietoisesti kehittänyt tuotteitaan ja palveluitaan. Tavoittava ja tehokas radio on edelleen mainettaan parempi markkinointiviestinnän väline,” kommentoi RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller radiomainonnan kasvua.

Radiomainontaa myytiin tammi-maaliskuussa 2017 yhteensä 13,9 miljoonalla eurolla. RadioMedia ry:n jäsenasemiltaan keräämistä liikevaihtotiedoista selviää, että radio on yltänyt vuoden 2017 ensimmäisen kvartaalin aikana joka kuukausi kasvuun. Maaliskuussa kasvua oli 3,5 prosenttia.  

Lähteet: Kantar TNS Mediamainonnan muutosmittari 3/2017
Lisätietoja: RadioMedia ry, toimitusjohtaja Stefan Möller p. 0400 50 88 77, stefan.moller@radiomedia.fi