Ilmoittautuminen Kaiku-radiomainoskilpailuun käynnistyy tänään. Kaupallisen radion kattojärjestön RadioMedian järjestämä Kaiku palkitsee vuosittain parhaita radiomainosten tekijöitä, tuottajia ja mainostajia kahdeksassa eri kategoriassa. Parhaat työt ja niiden tekijät palkitaan 16.3. järjestettävässä radioalan uudessa suurgaalassa.

Kaiku-radiomainoskilpailu jakaa vuosittain palkinnot radiomainonnan saralla tuotantoyhtiöille, suunnittelijoille, mediatoimistoille sekä mainostajille. Kilpailun tavoitteena on lisätä suomalaisen äänimainonnan arvostusta sekä kehittää suomalaisen äänimainonnan tasoa. Vuosi sitten Kaikussa kilpailtiin ensimmäistä kertaa uusissa Teho- ja Integroitu-kategorioissa. Näissä kategorioissa palkitaan ensisijaisesti radiomainoksen tai -kampanjan tehokkuutta panos¬–tuotos-suhteella mitattuna sekä radion käyttämistä tuloksekkaassa roolissa osana mediamixiä.

Tänä vuonna Kaikun päätuomarina toimiva Supersonin luova johtaja Anssi Järvinen uskoo Teho- ja Integroitu-kategorioiden todentavan radion roolia tehokkaana ja toimivana mediana.

- Numeroiden valossa voidaan selvästi osoittaa, että radio on vakavasti otettava media, jossa panos¬–tuotos-suhde on erinomainen. Tuloksia mittaavat kisakategoriat ovat omiaan kasvattamaan tietoisuutta erilaisista mahdollisuuksista.

Viime vuoden Kaikussa nousi yksi voittajista ylitse muiden. Lidl keräsi ykköstilat kolmessa eri kategoriassa sekä merkittävimpänä huomionosoituksena grand prix -palkinnon. Juuri Teho-kategorian historian ensimmäinen voitto meni vuosi sitten Lidlin Sportyfeel-lanseeraukselle. Tämän vuoden Teho-kategorian tuomaristoon onkin tuotu asiantuntemusta palkitulta asiakkaalta. Lidlin mainospäällikkö Christian Saukkola on valitsemassa juuri Teho-kategorian voittajia tehokkaan radiomainonnan omakohtaisen kokemuksen ja ymmärryksen ansiosta.

Kaiku-kilpailun tuomaristo koostuu tänä vuonna monipuolisesta kokonaisuudesta mainontaa tekevistä, tutkivista tai tilaavista asiantuntijoista. Päätuomari Järvisen mukaan ryhmän monimuotoisuus näkyy erityisesti siinä, että tuomarit ovat niin alan konkareita nousevia kykyjä, radioammattilaisia sekä yleisesti tunnustettuja markkinoinnin asiantuntijoita. Kaiku-radiomainosgaalan vuoden 2017 tuomaristo kokonaisuudessaan löytyy täältä >>

Tulevana keväänä Kaiku-radiomainoskilpailun voittajien palkitseminen tapahtuu 16.3. järjestettävässä RadioGaalassa. Näin jatkossa kaikki radioalan palkinnot jaetaan yhdessä RadioGaala-nimeä kantavassa suurgaalassa. Uusitun RadioGaalan tavoitteena on koota saman katon alle niin radioalan kuin markkinointiviestinnän ammattilaiset sekä mainostajat.

Kaiku-kilpailun aikataulu

  • Kaiku-kilpailuun ilmoittautuminen alkaa: 30.10.2017 osoitteessa www.kaikukilpailu.fi
  • Kilpailun viimeinen ilmoittautumispäivä: 5.12.2017 klo 23:59
  • Extended-deadline (korotettu ilmoittautumismaksu): 12.12.2017 klo 23:59
  • Shortlista julkistetaan: helmikuun alussa 2018
  • RadioGaala: 16.3.2018 Helsinki

 

 

Lisätietoja:

RadioMedia ry, toimitusjohtaja Stefan Möller p. 0400 50 88 77, stefan.moller@radiomedia.fi
RadioMedia ry, projektipäällikkö Inka Luomanmäki, p. 040 1657 010 inka.luomanmaki@radiomedia.fi

 

Kaiku-radiomainoskilpailun järjestää RadioMedia ry.

RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat. Vuosi 2016 oli kaupalliselle radiolle kolmas perättäinen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 2,9% ja radiomainontaa ostettiin 61,2 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista. Lisätietoja: www.radiomedia.fi