”Radion kuolemaa on ennustettu siitä lähtien, kun televisio tuli. Täällä ollaan ja porskutetaan. Kaikki on hyvästä sisällöstä kiinni. Kun ihmiset kuuntelevat, tarjolla on alusta myös mainostajille”, sanoo RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller (1).

Radio voi hyvin digiajallakin. Kaupallisen radion kokonaistavoittavuus on säilynyt samalla tasolla koko 2000-luvun. Kaupallinen radio tavoittaa viikottain yli 80 % kaikista ikäryhmistä aina 60 ikävuoteen asti. Vuonna 2015 kuunteluminuutit ovat kasvaneet kahdella minuttilla päivässä samalla, kun moni muu media on menettänyt omaan mediaansa käytettyä aikaa (2).

Radiolla on merkittävä rooli osana yhteiskunnan digitaalisaatiota ja digitalisoituvaa mediapalvelua. Kaupallinen radio luo aktiivisesti uusia digitaalisia palveluita ja alustoja, jotka hyödyntävät koko media-alaa.

Kuuntelua eri välineillä

Digitaalisuus on muuttanut kuluttajan mediakäyttäytymistä. Kuluttajalle on tärkeää, että häntä kiinnostava sisältö on kuunneltavissa ja katsottavissa hänen käyttämissään laitteissa.

Radion kuuntelutottumukset muuttuvat kuitenkin hitaasti. Tutkimuksen mukaan 82 % suomalaisista kuuntelee viikottain radiota perinteisen fm-vastaanottimen kautta. Vain 10 % kuluttajista kuuntelee radiota viikoittain älypuhelimella tai perinteisellä matkapuhelimella. Niin ikään 10 % kuluttajista kertoo tutkimuksessa kuuntelevansa radiota tietokoneen kautta. Mitä nuorempi kuluttaja, sen todennäköisemmin hän käyttää tietokonetta tai mobiililaitetta radionkuuntelussaan. Mobiilikuuntelu kasvaa kuitenkin koko ajan; ainakin joskus radiota on kuunnellut matka- tai älypuhelimella 33 % suomalaisista (3).

Online-kuuntelun eli mobiilin ja tietokoneen käytön kautta tapahtuvan radion kuuntelun suosio on kasvanut Suomen lisäksi maailmalla. Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan online-kuuntelu ylitti ensimmäisen kerran puolet yli 12-vuotiaasta väestöstä keväällä 2016.

Sisältö ratkaisee

Tulevaisuuden kuluttajaa ei niinkään kiinnosta, minkä teknologian avulla hän kuuntelee radiota. Hän kuitenkin edellyttää radion olevan osana käyttämiään digitaalisia palveluita. Digitaalisuuden lisäksi kuluttaja keskittyy radion sisältöön. Hyvä sisältö ratkaisee, oli se sitten puhetta, musiikkia tai näiden yhdistelmää. Reaaliaikaisen fm-lähetyksen rinnalle on viime vuosina syntynyt mahdollisuus kuunnella mobiililaitteiden tai tietokoneen kautta laadukkaita podcasteja tai suosikkiohjelmia kuluttajalle itselleen sopivana ajankohtana. Kehittyipä maailma mihin suuntaan tahansa, radion tulee olla teknologianeutraali ja tavoittaa kuluttaja juuri hänen haluamallaan tavalla.

Radio on osa uutta teknologiaa ja digitalisaatiota

Radio digitalisoituu Suomessa internetin välityksellä. Nykyisin lähes kaikkia radiokanavia on mahdollista kuunnella netin välityksellä. Radioyhtiöt kehittävät kuluttajille uusia, monipuolisia online-palveluita, jotka kulkevat kätevästi mukana mm. älypuhelimissa.

Radiot.fi kokoaa suomalaiset radiokanavat yhteen applikaatioon ja nettisivustoon. Radiota voi kuunnella älypuhelimella internetin välityksellä. Kokonaisuudessaan Radiot.fi -palvelussa on noin 70 radiokanavaa ympäri Suomea. Näin käyttäjä voi kuunnella halutessaan myös muiden kaupunkien paikallisradioita. Lisäksi Radiot.fi tarjoaa ohjelmatallenteita kymmeneltä kanavalta.

Supla lanseerattiin vuonna 2015 ja se kokoaa Nelonen Median radio-ohjelmat yhteen podcast-muodossa, ilman musiikka. Suplassa on myös vain Suplaa varten tuotettua sisältöä. Suplasta voi kuunnella myös muutamia radiokanavia reaaliajassa. 

Yle Areena –sovelluksen radio-osiosta löytyvät Ylen tuottamat radio-ohjelmat, joita voi kuunnella myös jälkikäteen.

1. Kauppalehti 11.4.2016
2. Lähde: Finnpanel Oy, Kansallinen radiotutkimus KRT, lokakuu 2015 lisäselvitykset kaikki 9+ vuotiaat, n=1697

3. Lähde: Edison Research