Suomalainen kuuntelee radiota, äänitteitä ja musiikkipalveluita yhteensä keskimäärin 3 tuntia 22 minuuttia päivässä.

Suomalaisen kuluttajan audiopäivä sisältää radion ja podcastien, äänitteiden (LP- ja CD-levyt) sekä MP3-musiikin kuuntelun lisäksi viime vuosina yleistyneiden musiikkipalveluiden kuuntelua. Näistä suosituimmat ovat Spotify ja YouTube.

Radio dominoi vahvasti kuluttajan ns. korva-aikaa kaikissa ikäryhmissä, sillä kaikesta kuuntelusta radion osuus on 86 %. Musiikkipalveluissa Spotifyn osuus kaikesta audiokuuntelusta on 5 % ja YouTuben 3 % (1). Alle 35-vuotiaiden audiovalikkoon kuuluvat vahvemmin myös muut musiikkipalvelut, mutta vanhemmissa ikäryhmissä niiden osuus päivän kuuntelusta on hyvin pieni.

Audiokuuntelun jakautuminen keskimääräisenä päivänä kahdessa ikäryhmässä

Aamulla radio on ykkönen

Radio dominoi vahvasti kuuntelijan audiopäivää. Erityisesti aamiaispöydässä ja työmatkalla radio on ykkönen. Muiden musiikkipalveluiden ns. peak-time osuu alkuiltaan kello 18.00 ympärille. Tämä selittyy osittain kuuntelutottumuksilla, mutta myös motiivit käyttää eri audioita vaihtelevat - radiolta odotetaan seuraa, puhetta, ajankohtaisia asioita, uutta ja yllättävää musiikkia sekä uutisia. Musiikkipalveluista haetaan usein musiikkia tuomaan tunnelmaa tiettyyn tilanteeseen, kuten esimerkiksi tuomaan vauhtia urheilusuoritukseen tai tuomaan rauhoittavaa vaikutusta kiireisen päivän jälkeen.

Radion ja musiikkipalveluiden tavoittavuudet

Lähde: Finnpanel Oy, Kansallinen radiotutkimus KRT, lokakuun 2015 lisäselvitys. Audio Now, Radio Centre

(1) lähde: KRT lokakuu 2015 (viikot 40-43)