Radion suosio on Finnpanelin pitkäaikaisen tilastoinnin mukaan säilynyt vakaana.

Joka päivä radio tavoittaa 3,7 miljoonaa suomalaisista. Päivittäin radiota kuunnellaan keskimäärin 3 tuntia (3 h 1 min). Radion keskimääräinen päivittäinen kuunteluaika eri kuukausien välillä ei juuri poikkea. Viime vuoden maaliskuussa radiota kuunneltiin eniten (3 h 10 min) ja helmikuussa vähiten (2 h 51 min). Nuoret suosivat kaupallisia kanavia, ja yli 45-vuotiaat puolestaan Ylen kanavia. Radio Suomipop on kuunnelluin kanava 25–44-vuotiaiden keskuudessa ja Yle Radio Suomi taas vanhemman väen keskuudessa. Yksittäisistä radiokanavista Loop teki uutena tulokkaana suurimman nousun.

Alle 45-vuotiaat kuuntelevat radiota työpaikoillaan ja autossa, yhteensä 61 prosenttia koko kuunteluajasta. Vanhempi väestö kuuntelee eniten radiota kotonaan. Prime time, paras kuunteluaika, radiolla on klo 7.15–16.30, jolloin radio tavoittaa yli miljoona kuulijaa. Radion kuunnelluin vartti osuu aamuun klo 8.00–8.15 välille. FM-radiokanavia on asuinpaikasta riippuen noin 20 – ja netin kautta valinnanvara laajenee tuhansiin, mutta siitä huolimatta suomalaiset ovat uskollisia suosikkikanavilleen. Keskimääräisenä päivänä kuunnellaan 1,5 kanavaa ja viikonkin aikana noin kolmea.

Radion voima on läsnäolossa

Suomalaisilla on käytössään keskimäärin 6 radiovastaanotinta/talous

Toisin kuin television katselussa, radiokuuntelijat ovat hyvin kanavauskollisia. Radiokuuntelu on siten enemmän kanava- kuin ohjelmakohtaista.
– Radion etuna on suoran lähetyksen tuoma läsnäolo ja helppokäyttöisyys sekä se, että radiota voi kuunnella tehdessä muita asioita, kertoo RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller.

Yksittäinen suosikkijuontaja voi saada suuria kuuntelijalukuja, mutta kanava ei voi olla kokonaan yhden suositun juontajan varassa.
– Radiossa ei menesty yksittäisillä vetonauloilla, vaan koko kanavan pitää miellyttää kuuntelijaa, kertoo Ylen radiopäällikkö Marja Keskitalo.
Radion tulevaisuus näyttää kaiken kaikkiaan valoisalta.
– Vuonna 2014 kaupallinen radio teki kaikkien aikojen liikevaihtoennätyksensä. Edellinen ennätys oli vuodelta 2011, Möller iloitsee.

Radiotilaisuuden esitykset löytyvät osoitteesta http://www.finnpanel.fi/tulokset/tiedotteet.php

Radion kuuntelu kääntyi nousuun
Radion varttiyleisö 14.8.2015 vs vuoden 2015 keskimääräinen arkikuuntelu käyrä

Lisätietoja:
Lena Sandell, toimitusjohtaja, Finnpanel, puh.020 751 540
Mervi Raulos, asiakkuuspäällikkö, Finnpanel, puh. 020 751 5412
Marja Keskitalo, radiopäällikkö, YLE, puh. 040 559 7116
Stefan Möller, toimitusjohtaja, RadioMedia, puh. 0400 508 877

Finnpanel Oy on TNS Gallup Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry. www.finnpanel.fi