Kaupallisen radion historia

1920-luku

Suomessa oltiin kehityksen kärjessä radiotoiminnassa - jo vuonna 1921 paikalliset pienet radioyhdistykset saivat ensimmäisiä kokeilulupia radiolähetyksiin. Ensimmäinen ns. mainosradio, Radiola, perustettiin vuonna 1924. Radioala toimitti mm. saman vuoden olympialaisten tulokset kansalaisille nopeammin kuin sanomalehdet.

Radiotoiminta keskitettiin vuonna 1926 perustetulle Yleisradiolle, jonka toiminnan tarkoitukseksi kirjattiin radio-ohjelmien valmistaminen ja lähettäminen. Vuoden 1927 alusta astui voimaan laki radiolaitteista, jonka mukaan radiotoiminta tuli luvanvaraiseksi ja Yleisradio sai yksinoikeuden käytttää valtion rakentamaa suurasemaa. Jatkossa kaikkeen mainontaan vivahtavaan toimintaan suhtauduttiin herkästi.

Vuonna 1935 toimilupasopimukseen tuotiin ehto, jonka mukaan valtio sitoutui olemaan myöntämättä muille yrittäjille toimilupaa yleisradiotoimintaa varten. Samankaltainen radiotoiminnan keskittyminen valtion haltuun tapahtui useimmissa Euroopan maissa. Puoli vuosisataa kestänyt yleisradio-aika jatkui vuoteen 1985, jolloin paikallisradiot avasivat kilpailun.

1985 

21.1.1985
 Valtioneuvosto myöntää kahden vuoden kokeiluluvat kirjavalle joukolle radioyrittäjiä. Suomi on Pohjoismaiden ensimmäinen maa radion kaupallistamisessa. Innokkaat pioneerit alkavat puskea toimintaa vauhdilla käyntiin.

27.4.–30.4.1985
 Radio Lakeus ehtii ensimmäisenä. Se starttaa Nivalassa 27.4.1985.

Radio Cityn toiminta käynnistyy vappuaattona 30.4.1985. Studiossa ovat muun muassa Juha Tynkkynen, Outi Pop ja Teppo Turkki. Eino Grönin Valkovuokot kuullaan ensimmäisenä radiobiisinä ja Vakuutusyhtiö Kansan spotti ensimmäisenä radiomainoksena. City-kulttuuri saa alkunsa Suomessa.

Loppuvuosi 1985 
Yhteensä 18 uutta radiokanavaa aloittaa radioaalloilla kaupallisen radion ensimmäisen toimintavuoden aikana. Tampereen Radio 957 syntyy elokuussa ja Turun Auran Aallot syyskuussa.

Helsinki on ainoa paikkakunta, jolle myönnetään useita toimilupia. Pääkaupungin toisen toimiluvan saa paikallisten ja poliittisten päivälehtien yhteisyritys Radio Ykkönen, Radio Ettan. Sitä lähtee luotsaamaan Markku Veijalainen. Lähetykset alkavat 30.8.1985. Kanavan ensimmäinen biisi on Queenin Radio Ga Ga.

1986

Ensimmäiset hittiohjelmat saavat päivänvalonsa, ja suomalaiset rakastuvat radioon. Radio Cityssä käynnistyy Sakke Järvenpään ja Mato Valtosen legendaarinen Pullakuskit-ohjelma, joka jatkuu vuoteen 1993 saakka. Se tutustuttaa kuulijat myös nuoreen mieheen, joka on nimeltään Sakari Kuosmanen.

1987

Suuren maailman ilmiö saapuu Suomeen. Mara Moottori ja myöhemmin Klaude Kopteri alkavat lentää taivaalla ja raportoida Helsingin liikennettä radioaalloilla. Parhaimmillaan kolme kopteria teki aamuisin selkoa pääkaupunkiseudun pienehköistä ruuhkista vuosikymmenen vaihteessa.

Kilpailu kuulijoista kiristyy entisestään Helsingissä, kun Radio Syke saa toimiluvan.

Radiomainonnan luovuudesta kilpaillaan ensimmäisen kerran tosissaan. Vuoden 1986 parhaat kotimaiset radiomainokset pannaan järjestykseen ja voittajaksi valitaan farkkumerkki Mic Macin spotti.

1988

Muuan Antero Mertaranta aloittaa uransa Rytmiradiossa Lahdessa selostamalla paikallisen jääkiekko-ottelun.

1989

Radio Cityn aalloilla alkaa elämöidä joku Ruben Stiller. Myös Lyly Rajala aloittaa toimittajana Oulun Megassa.

1990

Yle on tuskaillut jo muutaman vuoden kuulijakadossa. Se on pakotettu siirtymään uuteen aikaan. Suuri kanavauudistus esittelee Ylen uudet radiokanavat kesäkuussa 1990. Ne ovat koko kansan Radio Suomi ja nuorille suunnattu Radiomafia. Nuori Jari Sarasvuo nimitetään Radio Cityn vastaavaksi päätoimittajaksi.

1991

Lama syö taloutta. Monet kaupalliset radiokanavat joutuvat supistamaan toimintaansa. Lupaavia uusia ääniä palkataan silti. Vasta 22-vuotias Maria Guzenina aloittaa Radio Cityssä. Parin vuoden päästä hän nousee Euroopan laajuiseen julkisuuteen. Maria G. löydetään juontajaksi MusicTV-kanavalle.

Paikallisradioliitto, Yleisradio, Suomen Radiobooking ja Suomen Gallup-Media Oy solmivat vuonna 1991 sopimuksen, jotta kaikki radiokuuntelua koskevat tutkimustulokset olisivat yhteismitallisia kaikille radioille. Syntyy Kansallinen radiotutkimus, KRT, jota ylläpitää Finnpanel. Yhteisestä radiotutkimuksesta hyötyy koko radioteollisuus.

1992

Mozart, Sibelius, Bach, Beethoven ja muut historiamme merkittävimmät säveltäjät vyöryvät eetteriin. Ensimmäinen klassiseen musiikkiin keskittyvä kaupallinen radiokanava syntyy, kun vantaalainen Radio Lohi muuttuu Classic Radioksi.

1993

Kaupallisten radiokanavien massiivisten ilmaistapahtumien aika huipentuu kesällä Helsingissä. Ensin Radio Ykkönen tuo Beach Boysit Kaivopuistoon. Viikko tämän jälkeen koetaan spektaakkelimainen yhteiskonsertti: Leningrad Cowboys ja Puna-armeijan kuoro esiintyvät Senaatintorilla 70 000 suomalaiselle. Järjestäjänä on Radio City.

1994

Paikalliset radiokanavat saavat lisää volyymiä. Keväällä 1994 myönnetään ensimmäiset kuuluvuudeltaan puolivaltakunnalliset toimiluvat. Radio City ja Radio 100 saavat jaetun luvan nuorisoradiolle, josta syntyy seuraavana vuonna Kiss FM.

1995

Kaupallinen radiotoimiala skoolaa 27.4.1995. Se viettää 10. toimintavuottaan.

Kiss FM aloittaa lähetyksensä. Siitä tulee Suomen ensimmäinen puolivaltakunnallinen kaupallinen radiokanava ja ensimmäinen hittiradio. Kanavan tähdiksi ponnahtavat Tuomas Enbuske, Henkka Hyppönen ja Jenni Pääskysaari

Myöhemmin samana vuonna starttaa Radio NRJ. Hit music only.

Radio Ykkönen, Radio Ettan hiljenee radioaalloilla 15.12.1995. Viimeisenä biisinä soi jälleen Queenin Radio Ga Ga.

1996

Kaupallinen radiotoimiala saavuttaa työvoiton: niin sanottu uutisradio saa toimiluvan ensimmäiselle täysin valtakunnalliselle kaupalliselle radiokanavalle. Kanavan nimeksi tulee Radio Nova.

1997

Radio Nova aloittaa lähetyksensä 12.5.1997. Aikuiseen makuun sopivaa keskitien popia ja rockia soittava kanava kasvaa vauhdilla kaupallisten radiokanavien ykköseksi. Äänessä ovat muun muassa Annika Metsäketo, Pertti Salovaara ja Arttu Harkki.

1998

Musiikki nousee yhä vahvempaan rooliin kaupallisilla radiokanavilla. Aikaisemmin Helsingissä käynnistyneestä Radio Stadista tulee Groove FM. Se pureutuu selkeästi rytmimusiikkiin. Taajuuksilla soi soul, funk, blues ja jazz.

1999

Kaupallisten radiokanavien kirjo kasvaa. Elävän musiikin yhdistys Elmu ry:n Lepakkoradio-projektista syntyy Radio Helsinki. Periaatteena on soittolistattomuus. Juontajat, kuten Njassa, Ari ”Paska” Peltonen ja myöhemmin Maria Veitola, valitsevat itse omat biisinsä.

Myös Suomessa matkustavat ja Suomessa asuvat venäläiset saavat oman kanavansa, kun Radio Sputnik aloittaa.

Eetterissä starttaa lisäksi Star FM. Parin vuoden päästä sen pohjalta syntyy Radio SuomiPOP.

2000

Mediatalo SBS järjestää kyselyn kuulijoidensa musiikkimieltymyksistä, ja kansa vastaa. Pian syntyy Iskelmä. Kanava omistautuu kotimaiselle kevyelle musiikille ja kansainvälisille klassikoille. Tulevina vuosina lukuisat paikallisradiot solmivat yhteistyösopimuksia Iskelmän kanssa ja kanavan kuuluvuusalue laajenee merkittävästi.

2001

Yli kymmenen paikallisradion Radio Plus -ketju lopettaa toimintansa. Osa asemista jatkaa toimintaansa omalla nimellään.

Radio SuomiPOP käynnistyy. Nimensä mukaan se profiloituu kotimaiseen pop- ja rockmusiikkiin. Kanavasta kasvaa maamme laulujen ykkönen.

Jokeri-pomo Hjallis Harkimon urheiluun keskittyvä Sport FM starttaa valtakunnallisesti.

2003

Radio tekee uusia aluevaltauksia. Internet- ja matkapuhelinbuumin myötä radion kuuntelu muuttuu. Radio linkittyy suomalaisten arkeen entistä vahvemmin.

2004

Kiss FM siirtää sisältöjään televisiokanavalle. The Voice haastaa kansainvälisen MTV Music Televisionin ja aloittaa musiikkipainotteiset lähetykset puolivaltakunnallisena tv-kanavana. Vuonna 2007 radio- ja televisiokanava yhdistyvät The Voiceksi. Monimedia syntyy.

2005

Kaupallisen radion 20. toimintavuotta juhlitaan muun muassa yleisökilpailulla, jossa valitaan kaikkien aikojen parhaita radiomainoksia. Voittajien joukkoon nousevat Koffin ja Veikon Koneen spotit.

2006

Sanoma saa toimiluvat kahdelle uudelle taajuudelle. Ne syntyvät seuraavana vuonna.

Radio City haudataan 8.12.2006 klo 17.11. Viimeisenä biisinä soitetaan AC/DC:n Highway to Hell. Tämän jälkeen kanavan taajuudella lähetetään vielä useana päivänä hammaslääkärin poran ja muiden instrumenttien ääntä.

Toimilupakausi loppuu 31.12.2006. Se on samalla Sävelradion tarinan loppu.

2007

Uusi viisivuotinen toimilupakausi alkaa.

Toistensa vastakohdat, Radio Rock ja pehmeiden suosikkien Radio Aalto, käynnistävät toimintansa osana Nelonen Mediaa.

Myös populaari-ilmiöitä seuraava Basso Radio aloittaa Helsingissä 1.1.2007. Urbaanit nuoret aikuiset ovat mielissään.

2008

Mainostajat ostavat ensimmäistä kertaa radiomainontaa yli 50 miljoonalla eurolla yhden vuoden aikana. Taantuma kiristää yritysten rahanyörejä muissa medioissa.

2009

Kaupallinen radio pärjää mainosmediana lama-Suomessa erinomaisesti internetin ohella.




2010

Kaupallinen radio viettää 25. juhlavuottaan ja sille kuuluu hyvää: Suomessa toimii 49 kaupallista radiokanavaa. Ne tavoittavat 3,6 miljoonaa suomalaista joka viikko.

Radio on ajankäytöllisesti suomalaisten ykkösmedia. Sitä kuunnellaan uskollisesti yli 3 tuntia päivässä. Suomen vanhin, alkuperäisellä nimellä toimiva kaupallinen radiokanava, Tampereen Radio 957 täyttää 25 vuotta 15.8.2010.

2011

Kaupalliset radiot pääsevät kaikkien aikojen myyntiennätykseen.

Uudet toimiluvat kaudelle 2012-2019 myönnetään helmikuussa. Lupakausi on pidempi kuin koskaan aikaisemmin, kahdeksan vuotta. Valtakunnallisia toimilupia myönnetään kymmmenen, alueellisia ja paikallisia 54 kappaletta. Uutuutena mukaan tulevat kaksi kaupunkiverkkoa, jotka kuuluvat suurimmissa kaupungeissa.

2012

Historian tähän mennessä pisin radiotoimilupakausi alkaa.

Amerikkalainen Discovery Communication ostaa SBS:n pohjoismaiden toiminnot. SBS herättää Radio Cityn eloon. Radio City laajenee neljään kaupunkiin, kun SBS yhdistää neljä paikallisradioonsa: Radio 957 Tampereella, Radio Jyväskylä, Oulun Radio mega ja Turun Radio Sata muuttuvat Radio Cityksi.

Sanoma Media Finland ostaa Metroradio Finlandin koko osakekannan irlantilaiselta Communicorp Group Ltd:ltä. Yrityskaupan myötä Nelonen Medialle siirtyy Suomen kolmanneksi suurin radiokanava SuomiPOP ja kahdeksanneksi suurin Groove FM. Kauppaan kuuluu myös pk-seudun suurin paikallisradio Metro FM.

Stefan Möller valitaan Brysselissä toimivan Euroopan Radioiden liiton (Association Europeenne des Radios, AER) puheenjohtajaksi ensimmäisenä suomalaisena.

2013

Radio pitää pintansa. Radio tavoittaa edelleen 4,6 miljoonaa ihmistä viikoittain. Päivittäin radiota kuunnellaan noin kolme tuntia. Valtaosa kuuntelusta, 94 %, vastaanotetaan perinteisellä FM-radiolla. Kaupallisen radion kuuntelu ohitti ensimmäistä kertaa kahdeksaan vuoteen Yleisradion kanavien kuuntelun.

Valtioneuvosto myönsi 19 uutta toimilupaa. Sanoma News myy Radio Helsingin Kaupunkitarinat Oy:lle. Sanoman uusi valtakunnallinen radiokanava Loop aloittaa toimintansa Groove FM:n entisessä verkossa. Groove FM siirtyy paikalliseksi helsinkiläiseksi radiokanavaksi.

2014

Kaupallinen radio jatkaa kasvuaan ja tekee toistaiseksi parhaan ennätystuloksensa vuoden kokonaismyynnin ollessa 57 miljoonaa euroa.

Suomessa on runsaat kuusikymmentä alueellista ja paikallista verkkoa sekä kaksitoista valtakunnallista tai osavaltakunnallista kanavaa. Vuoden aikana myönnetään useita uusia radiotoimilupia maakuntiin.

MTV:n ja NRJ Finlandin mediamyynnit yhdistyvät. RadioMedian ja YLE:n yhdessä kehittämä kaikki radiokanavat kokoava Radiot.fi lanseerataan älypuhelimiin sekä verkkoselaimeen.

Stefan Möller valitaan toiselle kaudelle AER:ään.

2015

Kaupallinen radio viettää 30. juhlavuottaan juhlavasti Rautatientorilla RadioGaalassa. Juhlavuotena kaupallisen radion mainosmyynti oli jo toista vuotta kasvusuunnassa ja tällä kertaa historiansa suurinta, 59,4 miljoonaa euroa.

Radiomarkkinoilla tapahtuu suuria muutoksia kaupparintamalla: Bauer Media ostaa SBS Discovery Finlandin ja MTV myy Radio Novan sekä NRJ:n myyntitoiminnot Bauer Medialle. Bauer Media lanseeraa The Voicen tilalle uuden kanavan, Kissin. The Voice jatkaa verkkojulkaisuna.

Myös paikalliset radioyhtiöt kohentavat markkina-asemiaan: Kevyt Kanava Oy ostaa useita paikallisradioita Kainuusta ja Savosta.

 

Kaupallisen radion viikkotavoittavuusprosentit 2000-2015