Hiljaiset-kampanja innosti suomalaiset ideoimaan yksinäisyyden vähentämistä

Yksinäisten asialle avataan uusi Hiljaisten Heimo -niminen verkkopalvelu

Joulukuussa lanseerattu kansanliike Hiljaiset haastoi suomalaiset etsimään ratkaisuja yksinäisyyden vähentämiseksi yhteiskunnasta. Kampanjasta vastanneen RadioMedian johdolla ihmisten lähettämiä toiveita ja tarinoita käytiin huolella läpi. Vastaus ja kädenojennus yksinäisille on uusi Heimo-verkkoalusta, jossa Hiljaisille aukeaa toukokuussa oma vertaistukiyhteisönsä.

Kaupallisen radion kattojärjestö RadioMedian Hiljaiset-kampanja keräsi neljän kuukauden ajan verkko- ja facebook-sivujen kautta viestejä yksinäisyydestä sekä ehdotuksia sen vähentämiseksi. Moni kertoi luottamuksella oman koskettavan tarinansa ja useat esittivät halunsa auttaa hiljaisuudestaan kärsiviä. Lisäksi kaupallisilla radiokanavilla kuultiin kevään aikana radiodokumentteja, joihin rohkeat yksinäiset kertoivat oman tarinansa omalla äänellään.

RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller kertoo, yllättyneensä kuinka avoimesti ja rehellisesti suomalaiset jakoivat omia yksinäisyyskokemuksiaan. Tarve tulla kuulluksi oli ilmeinen.

– Viesteistä välittyi vahva omien kokemusten, toiveiden ja näkemysten jakamisen tarve. Myös useita vapaaehtoisia avunantajia ilmoittautui Hiljaiset-sivuille, mikä kertoo siitä, että ihmiset haluavat vilpittömästi tukea toisiaan. Heimon palvelu vastaa täydellisesti ihmisten erilaisiin kohtaamisen tarpeisiin.

Hiljaiset-kampanjan avulla etsittiin käytännön ratkaisua, jonka avulla yksinäisyyden kokemuksia saataisiin vähennettyä. Alussa ei tiedetty tarkasti, mihin kampanja, johtaa mutta tavoite oli selkeä: haluttiin löytää keino, jolla Hiljaiset-projekti jatkaisi tulevaisuudessa elämäänsä osana kansalaisyhteiskuntaa. Ratkaisu löytyi lopulta kehitteillä olleesta suomalaisesta verkkopalvelusta.

–  Suurin osa viime vuosien sosiaalisista innovaatioista on syntynyt startupien toimesta nettiin, esimerkkinä vaikka suosituimmat sosiaalisen median palvelut kuten Facebook tai Twitter. Vasta perustettu Heimo Community vastasi tarpeeseen juuri oikealla tavalla. Kutsuimme Hiljaiset-sivuille viestejä lähettäneitä koekäyttäjiksi ja näin palveluun ovat päässeet vaikuttamaan juuri ne ihmiset, joille se on suunnattu, kertoo Hiljaiset-kampanjan isä Sami Kuusela.

Heimo Communityn toimitusjohtaja Jarno Alastalo on yhdessä ammattipsykologien kanssa kehittänyt uudenlaisen vertaistuen verkkoyhteisön.

– Meidän jokaisen tulee kantaa vastuuta mielen hyvinvoinnista, omasta ja muiden. Uskomme vahvasti, että yhteisöllisistä palveluista voi löytyä parempaakin tukea monissa tilanteissa. Heimo tarjoaa kenelle tahansa turvallisen ympäristön, jossa voi kokoontua keskustelemaan itselleen vaikeista aiheista, kuten yksinäisyydestä, menettämisestä, sairauksista tai stressistä.

Radiolla on pitkä ja tiivis historia yksinäisten seuralaisena. Varsinkin 1980-luvulla lanseerattu Yöradio tarjosi monelle seuraa ja apua lähes 20 vuoden ajan. Hiljaiset-kampanjan kunniaksi useat kaupalliset radiokanavat uudelleen lanseerasivat yhdeksi yöksi yöradion ystävänpäivänä (13.-14.2). Seuraavan kerran Hiljaisten yöradio tarjoaa seuraa perjantaista lauantaihin 8.-9.5.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja RadioMedia ry,
Stefan Möller p. 0400 50 88 77, stefan.moller@radiomedia.fi

Konsultti ja yrittäjä, Hupparihörhö
Sami Kuusela, p. 044 3234323,  sami@hupparihorho.fi

Toimitusjohtaja, Heimo Community
Jarno Alastalo, p. 0400 727373, jarno@heimo.co

RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, entiseltä nimeltään Suomen Radioiden Liitto, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. Se järjestää Kaiku-radiomainoskilpailun sekä RadioGaalan, jossa palkitaan alan parhaat tekijät. RadioMedian toiminta rahoitetaan jäsenmaksuilla ja yhteiskunnallisilla tietoiskukampanjoilla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista. Lisätietoja: www.radiomedia.fi